Leren om zelfverzekerder te worden

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik ben heel erg onzeker. Ik wil hier graag wat aan doen, maar het lukt niet erg. Ook heb ik gesprekken bij de hulpverlening van Eleos, maar het helpt niet erg. Hoe kan ik leren om zelfverzekerder te worden?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Onzekerheid is iets wat veel voorkomt, zeker bij pubers en adolescenten. Nu weet ik je leeftijd natuurlijk niet maar veel volwassenen kampen ook met dit probleem. Hoe komt dit toch? Het heeft te maken met allerlei factoren in de maatschappij, opvoeding, kerkelijke achtergrond en ga maar door.

Je schrijft dat je al hulp hiervoor hebt maar dat het nog niet zo goed helpt. Je vraag is te summier om goed te kunnen beantwoorden. Hoe lang heb je al hulp? Heb je al bij Eleos aangegeven dat het je niet zo goed helpt? Zijn er duidelijke doelstellingen afgesproken zodat je kunt toetsen of je op de goede weg bent? Wanneer dit alles niet voldoende is om verder te komen lijkt het me van belang dat je dit met je hulpverlener bespreekt zodat men je kan doorverwijzen naar een therapievorm die beter bij je past.

Ik kan je geen goed antwoord geven op je vraag hoe je zelfverzekerder kunt worden. Mede doordat ik niet weet wat de oorzaak is van het feit dat je weinig zelfvertrouwen hebt en ook omdat ik niet weet welke vorm van hulpverlening je nu krijgt. Mijn advies is dan ook om dit met je hulpverlener zelf te bespreken. Mocht je toch mijn advies willen dan mag je rustig opnieuw je vraag stellen maar dan wat uitgebreider graag!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven