Raynaudt

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Sinds een half jaartje heb ik last van het fenomeen van Raynaudt. Soms is dat erg lastig, maar er is mee te leven. Maar sinds kort heb ik last van hele gevoelige topjes van twee tenen. Een teen heeft een wat paarsachtige verkleuring en is gevoelig bij aanrakingen (schoenen) en op het puntje van mijn grote teen zit een een paars/roodachtig plekje wat een beetje week aanvoelt en erg gevoelig is. De huid is wel gesloten. Eenzelfde gevoel heb ik halverwege mijn rug. Er is niets te zien, maar het voelt alsof de huid prikt. Zelf ben ik wel bang dat dit een voorstadium is van sclerodermie (kom ik op door te googlen). Nu ben ik het afgelopen halfjaar 15 kilo afgevallen (bewust, ik had overgewicht en zit nu op een bmi van 24). Ik ben 36 jaar. Door het afvallen ben ik wel een koukleum geworden, maar dat lijkt me wel enigszins logisch. Sindsdien heb ik wel klachten m.b.t. Raynaudt. Kan of mag ik een verband zien tussen alle genoemde zaken of moet ik toch aan andere dingen denken en wat raadt u aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Raynaud bestaat uit twee typen: primair en secundair. Dit wordt erg duidelijk uitgelegd in een patiënten-folder van de dermatologen.

Het zou bij jou zo kunnen zijn dat je de secundaire vorm hebt, omdat een teen wat paarsachtig verkleurd blijft. Het is verstandig om je huisarts te bezoeken. Tip: maak voorafgaand aan het spreekuurbezoek foto's met je mobiele telefoon of camera, dan is het beeld duidelijker voor je huisarts.

Of er sprake is van sclerodermie kan ik niet zeggen, dit moet uit onderzoek blijken.

Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

dermatolooghuid