Predikantenpad CGK of HHK

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag een hypothetische vraag willen stellen. Stel dat ik, als nadrukkelijk behoudend christen die echter niet officieel lid is van een bepaald kerkverband, predikant zou willen worden, wat zou dan de beste optie zijn? De eerste stap zou natuurlijk het aansluiten bij een kerk zijn, dat is niet zo moeilijk.

Men zou denken aan de HHK, maar als ik dan vervolgens daadwerkelijk voor een predikantenpad zou kiezen, zou dat betekenen dat ik in Amsterdam zou moeten studeren, iets wat ik koste wat het kost wil voorkomen om verscheidene redenen.

Dan is er de CGK, waarvan de rechterflank mij ook aanspreekt en waarvoor er in de TUA een goede plek bestaat. Ik wil echter niet het gevaar lopen dat ik deze twee (HHK & CGK rechterflank) onterecht als gelijksoortig zou beschouwen (ik weet natuurlijk niet alles, mens zijnde).

Zouden deze (hypothetische!) opties allebei passend zijn voor een behouden christen, waarop ik dan (hypothetisch) voor de TUA zou kunnen kiezen, of zou ik mijn vele objecties tegenover studeren in Amsterdam moeten doorslikken? Of baseer ik misschien deze hele vraag wel op verkeerde aannames, hoewel ik mezelf zo goed mogelijk gepoogd heb te informeren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Mij dunkt dat u eerst volstrekte duidelijkheid moet hebben over twee dingen:

1. Tot welke kerk ga ik behoren?

2. Heb ik van Godswege een duidelijke roeping tot het ambt van predikant?

Wat 1. betreft zegt u dat u niet tot een kerk behoort. Dat kan niet zo blijven, want wij zijn schuldig ons bij de kerk te voegen. Van die plicht mogen wij ons nooit onttrekken.

Wat 2. betreft spreekt u  nog op zeer hypothetische wijze: dat ik predikant zou willen worden. Mij dunkt dat uw vraag pas serieus wordt als u echt zich geroepen weet. Daar voeg ik bij dat uw keuze voor een kerk toch niet afhankelijk kan zijn van de plaats waar u gaat studeren. Het moet andersom zijn: u weet in welke kerk u dient te zijn en dat bepaalt dan ook de plaats waar u studeren gaat. Dan zal een keuze tussen Amsterdam of Apeldoorn niet meer moeilijk zijn.

Wat die keuze van studieplaats aangaat schrijft u dat u koste wat het kost niet in Amsterdam wilt studeren. Als u zich zo stellig uitdrukt als dat u doet dan lijkt me dat de teerling geworpen is. Dan zult u dus daar nooit komen en blijft de andere mogelijkheid die u noemt als enige open. U vraagt mij of uw objecties tegen Amsterdam op verkeerde aannames berusten. Daarop kan ik u niet antwoorden omdat u niet aangeeft welke aannames dat zijn. Tenslotte schrijft u dat er voor de rechterflank binnen de CGK op de TUA een goede plek bestaat. Het zou mij een lief ding waard zijn als dit meer waar was dan u schrijft.

Ik wens u tenslotte veel duidelijkheid aangaande de kerk waarin u zich gesteld zult weten, aangaande roeping tot het ambt en dan tenslotte ook aangaande plaats waar te studeren. Ik hoop dat u zich in alle drie de zaken niet zult vergissen.

Hartelijke groeten,
Ds. J.L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren