(...) Is dit wel een vergelijkbaar medicijn? Of heel wat anders? En geschikt voo...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Al jaren slik ik sotalol hic 80mg, 1x daags een hele, 1x daags een halve tablet. Ik wist ‘t is een verouderde tablet, met veel bijwerkingen. Aan de huisarts gevraagd of ik een andere kon krijgen. Dat was inderdaad het geval. Nu schreef deze arts mij voor: bisoprololfum 5 mg 1x daags 1 tablet. Ik ben niet iemand die zomaar raak slikt, dus ik bijsluiters vergelijken, en dan lees ik bij dit nieuwe medicijn dat dat is voor o.a. aginapectoris. Dat heb ik niet. Is dit wel een vergelijkbaar medicijn? Of heel wat anders? En geschikt voor mijn klachten van hartkloppingen? Als ik niet meteen slik wat mijn dokter zegt, gaat hij steigeren. Mijn inziens niet redelijk toch? Heel graag uw mening.

Antwoord

Sotalol en bisoprolol komen beiden uit de groep van de betablokkers. Sotalol is een wat oudere, vooral gebruikt bij hartkloppingen/ritmestoornissen. Bisoprolol is een wat nieuwere, gebruikt voor hartkloppingen/ritmestoornissen, maar ook verhoogde hypertensie (verhoogde bloeddruk) en angina pectoris (hartkramp). Op zich is bisoprolol dus een middel wat te vergelijken is met sotalol, en voor hartkloppingen als alternatief kan dienen. De bijwerkingen zijn in grote lijnen vergelijkbaar, hoewel ieder geneesmiddel een andere reactie kan geven.

Of er in deze situatie nog andere alternatieven zijn (behalve een betablokker) kan ik niet beoordelen. Daarvoor is het toch het beste met de eigen arts te overleggen.

Drs. N. Wolswinkel, huisarts

Lees meer artikelen over:

medisch