Gescheiden ouders getuigen bij huwelijk

Dr. C. A. van der Sluijs / 8 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hopen binnenkort in het huwelijk te treden. Bij de ceremoniële huwelijksvoltrekking heb je natuurlijk beiden twee getuigen nodig. Alleen tussen mijn schoonouders gaat het al lange tijd niet goed. Ze wonen ook niet meer samen! Ze willen ook allebei geen hulp en leggen de schuld bij de ander. Voor de kinderen en mijn vriendin is het heel erg zwaar!

We vinden het nu heel erg lastig om ze als getuigen te vragen. Want ze hebben tenslotte hun eigen huwelijk ook niet in stand kunnen houden. Mogen en of moeten ze dan wel van ons huwelijk getuigen zijn? Wij vinden het onwijs lastig, want de meningen in onze omgeving zijn verdeeld. De een begrijpt ons heel goed als we het niet doen en de andere geeft toch aan: probeer het los van elkaar te zien. Het zijn toch je ouders!

Mijn vriendin voelt dat ze het niet kan, ze voelt pijn als ze er aan denkt dat haar ouders moeten tekenen. Het voelt niet goed! We tobben er erg mee en vinden het erg moeilijk! Uiteraard moeten we biddend ons besluit nemen, maar zelfs dat is zo moeilijk.

Antwoord

Moeilijke vraag. Niet formeel, maar wel materieel. Formeel zorgen de getuigen voor het huwelijk ervoor dat jullie huwelijk rechtsgeldig is. De getuigen zetten hun handtekening onder jullie trouwakte. Met hun handtekening bevestigen zij dat beide partners hebben ingestemd met het huwelijk. Dat is ook de reden dat jij en je vriendin allebei je eigen getuigen moeten kiezen. Tot zover geen probleem, want je ouders zijn (nog) niet gescheiden.

Materieel ligt het anders. Jullie kunnen natuurlijk wel samen bepalen wie de getuigen uiteindelijk worden. En hier ligt jullie probleem. Want de getuigen hebben naast het ondertekenen van de trouwakte nog een andere belangrijke taak en die taak duurt heel jullie huwelijk lang! Als jullie op één of andere manier jullie trouwakte kwijtraken kunnen de getuigen altijd jullie huwelijk bevestigen. Als de betreffende ouders dan gescheiden zouden zijn komt er een kink in de kabel. Een kabel of link die je dan nog verbindt met je ouders. Je ouders en schoonouders blijven het wel. Ook als ze dan gescheiden zouden zijn.

Maar jullie probleem ligt dieper. Is het moreel en voor God verantwoord dat ze onder deze omstandigheden getuigen zijn, dat is jullie eigenlijke vraag. Sterker, gaat er dan nog een getuigenis uit van hun getuige zijn? In dit laatste geval ben ik geneigd dit te ontkennen. Of je zou het zo moeten zien dat dit getuige zijn ook impliciet een beroep op hen zelf doet. Dit zou met hen besproken en overwogen kunnen worden. Daarvan zou ik je definitieve besluit  af laten hangen. Vraag de Heere biddend om wijsheid. Vgl,. Jak. 1:5: “En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een ieder mild geeft en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.”

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

getuige bij huwelijk
8 reacties
Claudia
Ik herken de worsteling en heb er destijds om diezelfde reden voor gekozen mijn ouders niet te laten getuigen. Sterkte in deze lastige situatie!
mortlach
Ligt het aan mij, of kies je in dit geval gewoon anderen als getuigen? Het hoeven je ouders toch niet te zijn?
AHHK76
Ingewikkeld voor jullie. Misschien heb je een broer of zus of vriend of vriendin die getuige kan zijn? Sterkte en wijsheid toegewenst en vooral een mooie huwelijksdag en gezegend huwelijksleven. Verhef je niet boven je ouders die het niet lukte om hun huwelijk goed in stand te houden. Het kan iedereen (helaas) overkomen...
K80
Vind het op één of andere ook niet passend om ouders als getuigen te hebben.
Zij worden al met naam genoemd op die dag door de ambtenaar en zijn dus sowieso erg betrokken.
Ik had een broer en een beste vriend als getuige.
kip
praat er wel met uw ouders over,dat /als u andere getuige neemt
.en ook waarom.u dat doet.
dat is wel zo netjes.

uw ouders hadden ook niet verwacht,dat het zo zou gaan.....vermoed ik.

en juist deze twee zondaren,zou je eigenlijk juist kunnen vragen............
wie weet waar u zelf nog voor gebruikt mag worden.
oook u kan niet zeggen,,dit doen wij nooit.................
bootje
Voor de duidelijkheid je hebt niet beide 2 getuigen nodig. 2 totaal is voldoende. Ik kom zelf uit zo’n situatie, ik weet dat het moeilijk is. Bij ons heeft elke broer(s)/zus(sen)en wij zelf daar andere keuzes in gemaakt. Bij geen een van ons waren beide ouders getuigen, dit was (helaas) niet mogelijk. Wat ik je als tip wil geven, volg echt je eigen gevoel. Doe niets omdat het zo hoort, het van je verwacht wordt etc. Heel cru gezegd als kind van gescheiden ouders doe je het naar mijn bevindingen nooit goed (genoeg). Sterkte
imvi
Wij zijn onlangs getrouwd en de ouders van mijn man zijn ook gescheiden. Allebei weer opnieuw getrouwd en dus in rustiger vaarwater gekomen, dus wel een andere situatie, maar hadden elkaar al jaren niet gezien. We vonden het spannend maar we hebben ze gewoon gevraagd als getuige en van te voren een verlovingsfeestje gepland waarbij iedereen elkaar zou ontmoeten (ouders, schoonouders enz) en het is allemaal heel goed uitgepakt. Als volwassene ga je niet ruziën op de bruiloft van je kind. Voor mijn schoonouders hielp de aanwezigheid (steun) van hun nieuwe partner ook wel denk ik. Kan me voorstellen dat het allemaal lastiger ligt in een eerder stadium. Wbt getuigen kun je, zoals gezegd, ook kiezen voor heel andere mensen: vrienden, broer/zus. Is tegenwoordig ook heel gebruikelijk. Lekker doen als jullie dat fijner vinden. Is niet iets geks, want, zoals gezegd: heel normaal tegenwoordig. Ik zou dan wel 1 lijn trekken en beiden óf ouders of beiden niet de ouders.

Wat je wel moet bedenken is dat ze elkaar sws gaan zien op de bruiloft. Wat wij hebben gedaan is gezorgd dat de bruiloft niet het 1e moment was dat ze elkaar weer zagen: dus van te voren dat verlovingsfeest. En we hebben met vader + moeder gedeeld dat we het best spannend vonden hoe het zou gaan. Dit leidde tot heel open gesprekken en schepte ruimte voor alle partijen. Jullie willen een fijne bruiloft, als het goed is zetten ouders eigen grieven/ruzies/... opzij om jullie die fijne bruiloft te geven. Verwacht niet dat ze gezellig naast elkaar gaan zitten kletsen. Daar mogen ze zelf een weg in vinden. Maar het lijkt mij heel normaal dat ze zich die dag aanpassen en inhouden voor jullie!

Een fijne bruiloftsvoorbereiding toegewenst!
imvi
Eigenlijk is het al duidelijk wat jullie willen toch? "Mijn vriendin voelt dat ze het niet kan, ze voelt pijn als ze er aan denkt dat haar ouders moeten tekenen. Het voelt niet goed! " En wbt "het zijn toch je ouders": een hele goede reden om ze wel samen uit te nodigen voor jullie bruiloft, maar je ouders als getuigen vragen hoeft helemaal niet meer tegenwoordig.