Kerstkado's niet uitgepakt

J.M. Strijbis / 8 reacties

Vraag

Tijdens de Kerst gaf mijn schoonfamilie elkaar kado's. Ik had van tevoren aangegeven daar liever niet aan mee te willen doen en gezegd dat ik geen kado's zou kopen. Desondanks waren er wel kado's voor mij bestemd, maar ik heb toen gezegd dat ik ze liever niet wilde uitpakken. Ik heb hiermee mijn schoonouders gekwetst, denk ik, want ze hebben wel de moeite gedaan. Aan de andere kant hecht ik er waarde aan niet mee te gaan in de trend om elkaar kado's te geven voor Kerst. Hoe had ik moeten handelen (in de geest van Christus) en heb ik er goed aan gedaan om dit te doen, of moet ik het anders aanpakken?

Antwoord

Ha vragensteller,

Bedankt voor je vraag: "Heb ik er goed aan gedaan?" Deze vraag kan ik zowel bevestigend als ontkennend beantwoorden. Wat je gedaan hebt, is jezelf serieus nemen. Je hebt ook van te voren aangegeven "liever" niet mee te willen doen. In dat "liever" zit wel enige ruimte, maar jou kennende hadden ze het kunnen weten. Door jezelf hierin serieus te nemen heb je er goed aan gedaan.

Er zit ook een andere kant aan. Namelijk de kant van je schoonfamilie. Zij hebben een reden om elkaar cadeaus te willen geven. Veelal verwijst men hierbij naar de wijzen uit het oosten die geschenken gaven. Deze geschenken werden echter aan Jezus gegeven, dus het beroep hierop is niet correct.

Wat gebeurd is, komt niet meer terug. Wel kun je er nog een keer een gesprek over beginnen. Dat lijkt me alleen nodig als je merkt dat het gebeurde er tussen blijft zitten.

Voor een volgende keer zou je mogelijk nog wat duidelijker kunnen zijn, maar zoals je het schrijft zou het voor mij duidelijk genoeg zijn. Het is wel van belang dat zoiets niet bij een mededeling blijft, maar dat je je moeite ook echt duidelijk maakt. Ik weet niet of dat gebeurd is.

Een ander punt betreft je partner. Staat zij/hij achter jouw visie of zijn jullie hierin verschillend?

Tenslotte: een cadeau met kerst is natuurlijk geen doodzonde, maar wel een oneigenlijk gebruik van bijbelse gegevens. Als het Kerstfeest niet meer is dan een cadeautje, is er sprake van grote armoede. Dat is wel de moeite waard om over te praten. Ken jij, kennen anderen HET GESCHENK van God uit de hemel, de geboren Koning der Joden?

Mogelijk zou voor jou ook van toepassing kunnen zijn: wees de Joden een Jood en de Grieken een Griek. Je ziet dat ik neig naar de kant van: Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd. Hopelijk heb ik je voldoende in verwarring gebracht om voor Gods aangezicht oprecht te wandelen en te handelen.

Sterkte er mee.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

Kerst
8 reacties
bazuin
Het hangt er natuurlijk ook maar vanaf hoe en wie je (a.s?) schoonouders zijn.
Zijn ze ongelovig en/of onkerkelijk dan was een passend kerstcadeau een bijbel geweest. Zijn ze wél gelovig, dan is een c.d. of boek wel passend.
Probeer sowieso met je (a.s?) partner op één lijn te komen wat dit betreft.
Bovendien is het sinterklaasfeest een uitstekende uitwijkmogelijkheid om elkaar "aardse" cadeaus te geven, zodat we op het Kerstfeest des te meer stil kunnen staan bij het Cadeau dat we van onze hemelse Vader hebben gekregen.
Veel wijsheid toegewenst.
meizje
Neem je ook geen kerstpakketten aan dan? Inmiddels zeer ingeburgerd, ook op de grote refoscholen?!
Helmina
Het geven van geschenken heeft best een rijke symboliek in zich.
God de Vader gaf het grootste geschenk; Zijn Zoon.
Het geven van geschenken aan elkaar verwijst mijn inziens meer daar naar dan aan de geschenken die de Wijzen mee brachten.
1a2b3c
Het komt een beetje over alsof een cadeau 'vervanging' van Gods Gave: Jezus zou zijn.
Daar ben je toch zeker zelf bij, ik bedoel: je kan een tafel vol met lekker eten opdienen en cadeau's uitdelen, ik vind het allemaal best.
Als Jezus in je hart woont heb je genoeg, en de hele rest is een extra, niets mis mee want dat hebben we op andere dagen net zo goed.
Als je Jezus niet in je hart hebt, dan heb je wel andere dingen om je druk over te maken dan wel of geen cadeautjes met kerst.

De zondagscholen geven toch ook altijd iets met kerst?

Als iemand aangeeft niet aan cadeau's te willen doen vind ik wel dat die keus gerespecteerd moet worden.
Johan00297
Waar staat in de Bijbel dat we kerst moeten vieren en dan ook nog midden winter!!
Overigens wel een goede gewoonte/traditie, Jezus is een kado voor jou en mij zodat wij zalig kunnen worden......... het hele jaar door.
adriano313
Beste vragensteller, misschien niet te krampachtig maken dan dat het is en de geboorte van de Jezus staat niet op dezelfde lijn als de kadootjes.

Het is goed om je grens of standpunt te verduidelijken of te handhaven, maar ik denk dat je juist nu nog meer strijdt ervaart dan nodig was.

Ik ga mee in het antwoordt van @1a2b3c,
Een kind van God ervaart Zijn Geest en heel de kerst gaat dit door je heen.
Je wilt alleen loven en prijzen en dankzeggen en de kadootjes verdwijnen hierdoor helemaal naar de achtergrond. Mensen zijn ook mensen en iedereen is verschillend, zo ook met kerst.
Maar het samenzijn zorgt ook weer voor binding en soms komen zo relaties weer tot bloei.

Ga zulke feestdagen tegemoet met de Heere Jezus aan je zijde, Jezus zegt:
- 'Opdat MIJN blijdschap in U zij en uw blijdschap wordt vervult' - (joh. 15:11)

HIJ wil jou hier duidelijk maken dat je met blijdschap, Zijn blijdschap door het leven gaat. HIJ wil graag dat je zonder bekommernis en zorgen rondloopt. Ook niet over kadootjes
Het mooie is dat HIJ al elke dag en heel de dag centraal staat...

Ik ben geen voorstander of tegenstander, het is volgens mij jezelf pijnigen en je focus verliezen om iets te willen nastreven wat niet van Hem is....
Zijn Blijdschap overstijgt echt zulke gedachten.
Alarmbellen gaan volgens mij pas rinkelen als Zijn aanwezigheid er niet meer is en het alleen nog maar om kadoosjes en de kerstman draait. Zet ZIJN verhaal op de agenda, de geboorte van Jezus en het licht, zodat je niet alleen blijft zitten met een andermans programma.

Veel zegen en Zijn liefde toegewenst
Samanthi
Of je nu wel of niet kadootjes geeft met kerst ik denk zeker dat het probleem een laag dieper zit, de vragenstelster zou idd haar vraag duidelijker kunnen stellen geen woorden als 'eigenlijk' gebruiken of 'liever', maar daar tegen over staat zeker dat er over haar bezwaren cq grenzen is heengewalst.
Ik ben zelf ook niet zo assertief en ben hier ook vaak tegenaan gelopen, het is heel moeilijk om te zeggen wat je zou willen zeggen.

De vragen of situaties komen vaak onvoorbereid, geef daarom niet meteen antwoord en zeg dat je er over na wilt denken, schrijf voor je zelf op wat je zou willen zeggen en lees het een paar keer hard op.
Je zult het nog steeds heel moeilijk vinden, maar het is niet meer zo rauw op je dak en je bent al een beetje vertrouwd met hetgene wat je wilt zeggen.

ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb, ik denk dat het een niet op zich staand iets is en dat je er vaker mee te maken krijgt, dus vandaar dat ik je er mee wil helpen gr Samanthi
Catherine
Jezelf blijven. Maar toch bedanken voor de kado's. Zoals zij jou respecteren (mag ik hopen ?) kun jij hen respecteren. Mijn schoonfamilie is ook niet helemaal christelijk. Zij respecteren dat wij niet meedoen aan zondagse uitjes, wij laten hen daar vrij in. En zo zijn er meer verschillen, die we elkaar niet willen ontnemen. Maar dring elkaar niks op. Als je het echt niet wilt, moet je dat duidelijk aangeven en idd niet zeggen: liever niet, want daar zit nog rek in.