Vegetariër

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom blijven christenen volhouden dat ze onreine dieren mogen eten terwijl vermeld staat in het Oude en Nieuwe Testament dat het niet mag? Ze gebruiken steeds kleine stukken Bijbelteksten waaruit blijkt dat het wel zou mogen, maar als je verder in de Bijbel leest zie je dat het een andere bedoeling heeft. Er staat ook in de Bijbel dat God nooit zou veranderen en ook de wetten niet, die zullen voor eeuwig voortduren. Ik ben zelf vegetariër, vanwege de reden dat hoe de dieren nu behandeld worden, het nooit de bedoeling zou zijn geweest van God. En dat vlees niet bedoeld was om zo vaak te eten.

Naar mijn mening lijkt het erop dat christen alleen willen lezen hoe ze het graag zelf willen. Net zoals alle andere wetgevingen van de Thora, die niet meer worden nagevolgd. Denk ik hierin fout? Ik ben zelf op zoek naar een goede relatie tussen God en mij en wil graag veel van Hem leren. Dus fouten aanwijzen hoor ik graag.

Antwoord

Je spreekt expliciet christenen aan. Je bent het dus zelf blijkbaar niet? Christenen leven vanuit het Nieuwe Verbond, het Nieuwe Testament. Waarin de offerdiensten (blijkbaar breng je nog dierenoffers als God Dezelfde is, zoals je zegt) hun vervulling hebben gevonden in dat ene volmaakte offer van Jezus Christus. Al die Thora (voorschriften) onder het oude verbond, het Oude Testament, hadden maar één doel: duidelijk te maken dat ze onmogelijk waren om te houden, zodat ze niet alleen de buitenkant van het volk Israël zouden reinigen, maar dat ze oprecht met hun schuld en tekorten bij God zouden komen en die aan Hem zouden belijden om zo vergeving te ontvangen. Niet de buitenkant (het offer) zorgde voor vergeving van de zonden, maar de ware, oprechte bekering alleen. Als je de profeten leest (van Jesaja tot en met Maleachi), dan zie je als rode draad dat God niet op zoek is naar ‘slacht-offers’, maar naar het hart van de mens.

De Hebreeënbrief (Hebr. 10) in het Nieuwe Testament legt heel helder uit wat nu het doel was van al die offers: alles wees naar de komende Messias en Zijn volmaakte offer. En als je als niet-christen niets hebt met het NT, lees dan maar wat het OT (de Tenach) hier over schrijft, bijvoorbeeld Ps. 40:6 (of 7 in andere vertalingen): “brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist”). Of anders Jes. 1:11: “Ik ben zat van de brandoffers”, zegt God. ... “leer goed te doen, zoek het recht” (vers 17) of verder in Jes. 43:24. En Jer. 7:22 gaat zelfs nog een stapje verder. Daar zegt God dat Hij helemaal niet geboden heeft slachtoffers en brandoffers te brengen, maar om alleen maar naar Zijn stem te horen en Hem te gehoorzamen. Oftewel, God wilde het hart van de joden, maar ze offerden liever hun zieke en onvolkomen dieren aan hem. Een uiterlijke Godsdienst, terwijl God maar één ding eiste en nog eist: ons hart. In die zin was en is God altijd dezelfde. Onveranderlijk.

Met de komst van Christus is al het oude nieuw geworden. De schuld is voldaan. Offers zijn niet meer nodig. God heeft alles gereinigd (Hand. 10:15) en daarom krijgen christenen (uit de heidenen) geen Thora meer opgelegd dan het zich onthouden van zaken die door de afgoden besmet zijn, hoererij, het verstikte en bloed (Hand. 15). Wie terug wil naar de wet (en je ziet die beweging in nogal wat neo-Messiaanse gemeenten, maar ook in het hypercalvinisme) gaat terug naar de dood.

Een goede relatie met God is maar op één manier mogelijk: door Jezus Christus Zijn Zoon, waarachtig God uit waarachtig God. Alleen door Zijn bloed kunnen wij zalig worden, niet door iets wat wij doen of mee willen brengen. Lege handen, want zalig worden is enkel genade uit de hemel. Je moet dus bij Jezus zijn, niet meer bij de wet.

Kortom, we mogen ook naar hartelust vlees eten. Jezus Zelf deed dat. Iedereen in de Bijbel trouwens. Dan hoeven wij het niet beter te weten. Hoewel het overigens niet verkeerd is om te vasten, hierin matigheid te betrachten of er zelfs een ander eetpatroon op na te houden.

Zie ook deze artikelen voor meer uitleg:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/21605/onreine-dieren-eten

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23076/vegetarisch-eten

www.refoweb.nl/vragenrubriek/19546/veganist

www.refoweb.nl/vragenrubriek/24246/de-wet-houden