Occulte machten en bevrijding

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van het boek “Occulte machten en bevrijding”. Ik heb al verschillende jaren gezondheidsklachten. Al vele lichamelijke onderzoeken gehad, maar daar is iets niets uitgekomen. Later kwamen daar ook psychische klachten bij. Ik ben ongeveer vijf jaar in behandeling geweest bij Eleos, maar dat heeft geen positief effect gehad. Daarna bij Dimence geweest en ook daar kunnen ze me niet helpen.

Ik zit sinds een half jaar in de ziektewet en ben sinds kort één dag in de week bij een reïntegratiebedrijf en één dag in de week bij een zorgboerderij. De kans is groot dat ik niet kan terugkeren naar m’n reguliere werk. Ik ben chauffeur van beroep maar heb zo’n angst voor het autorijden ontwikkeld dat ik bijna niet durf te rijden. Al met al zak ik steeds verder weg en soms komt de gedachte bij me op mezelf wat aan te doen.

Nu ben ik in het verleden bij een alternatieve geneeskundige geweest, heb Bachbloesem gebruikt en heb een keer een voetreflexzonemassage gehad. In het boek van prof. dr. M. J. Paul las ik tot m’n grote schrik dat deze therapieën zeker niet onschuldig zijn. Gezien het feit dat tot nu toe geen enkele therapie resultaat heeft gehad en ik me herken in de klachten die kunnen ontstaan na het toepassen van genoemde therapieën (depressief, angsten, negatief zelfbeeld, lusteloos) zou ik graag willen weten of er een verband kan zijn met de alternatieve behandelingen uit het verleden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt veel meegemaakt, je zoekt naar een verklaring en naar mogelijke hulp. Op grond van wat je schrijft is het niet mogelijk een duidelijk antwoord te geven. Het stellen van een diagnose behoort heel zorgvuldig te gebeuren en is niet goed mogelijk op grond van een samenvatting in een vragenrubriek. Zo roept bij voorbeeld de vermelding van een alternatieve genezer de vraag op wat voor iemand bedoeld is. Hij kan heel goed werk doen, maar het kan ook iemand zijn die met paranormale krachten werkt. Voor de beantwoording van de vraag zijn ook veel persoonlijke factoren van belang.

Het lijkt mij verstandig om met een team van bevrijdingspastoraat contact op te nemen. Bij voorkeur een team waarin ook deskundigheid is op psychisch gebied. Door gesprekken met elkaar is het mogelijk dat er meer duidelijkheid ontstaat, al is dat soms pas na geruime tijd. Als er een samenhang is met occulte belasting, kunnen daarna verdere stappen gezet worden in de richting van bevrijding. Het is echter goed te beseffen dat die samenhang er lang niet altijd is.

Prof. dr.  M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occult