Vergeetachtige moeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn moeder. Ik heb het vermoeden dat ze langzaamaan vergeetachtig wordt. Helaas is mijn moeder nog niet oud (nog maar 65). Zelf werk ik met dementerende ouderen, dus ik weet er alles van. Een hele poos heb ik mijn kop in het zand gestoken, maar het begint steeds erger te worden en andere mensen beginnen het ook te ontdekken. Ik denk dat het een jaar of anderhalf geleden is begonnen. De symptomen die mijn moeder heeft zijn binnen korte tijd exact hetzelfde verhaal vertellen en dat meerdere keren. Verder begreep mijn moeder laatst niet meer hoe de waterkoker open moest en lukte koffie zetten ook niet meer zo goed.

Ik durf het niet zo goed met mijn vader te bespreken, ik ben zelf al jaren uit huis en heb mijn eigen gezin. Ik kom niet wekelijks over de vloer, maar bel wel veel. Wat is wijsheid in deze? Bespreekbaar maken of wachten? Ik ben zo bang voor de gevolgen als ik het bespreekbaar maak.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U bent bang... ja, dat kan ik me voorstellen. Het is niet niks als er bij het ouder worden ‘vergeetachtigheid’ optreedt. Maar: wat heeft het voor zin om uw ‘kop in het zand te steken’ door er niet met uw vader over te spreken? Misschien zit hij wel met hetzelfde probleem...

Juist door uw werk met dementerende ouderen bent u alert op de signalen. En weet u welke gevolgen een bezoek aan de huisarts kan hebben. Maar dat bezoek uitstellen geeft géén verbetering. Gaan dus, allereerst naar uw ouders en wellicht mét hen naar de dokter.

Van harte sterkte toegewenst. En ondanks de sterke vermoedens die u uitte, een goede tijd met beide ouders!

Marijke Rots

2 reacties
John61
Je kunt een geheugentest van de Alzheimer Stichting doen:

https://www.alzheimer-nederland.nl/geheugentest

Sterkte.
kejak
Misschien is een eerste stap contact opnemen met de huisarts van je ouders? Ik heb dat zelf gedaan en mijn zorgen aangaande mijn moeder kenbaar gemaakt. Mijn ervaring is dat de arts je niet afwimpelt in deze situatie. Hij heeft ook - met een smoesje - mijn moeder gewoon thuis een test laten doen.
Bijkomend voordeel is dat je moeder vanaf dan als zodanig "in beeld "is in het zorgcircuit in plaats van dat je op stel en sprong dingen zou moeten gaan regelen.
Verder is het zoals het is, heel vervelend maar waar. Mogelijk heeft je moeder blaasontsteking , daar kunnen mensen op leeftijd ook van in de war zijn maar een geheugentest kan uitsluitsel geven; dat is de aangewezen weg.
Sterkte ermee.