Zoenen zonder verkering

Ds. H.H. Klomp / 17 reacties

Vraag

Ik heb een vriendin die zoent met een jongen die ze leuk vindt zonder dat ze verkering heeft en dat is al lang niet de eerste keer. Ik vind dit erg en zeg dit ook tegen haar, maar dan zegt ze dat God dat niet verbiedt. Als ik dan vraag, wat zou ze doen als God naast haar zou zitten, dan zegt ze: Zo mag je niet praten, want God zit niet naast je. Dan zeg ik: Maar God is wel altijd bij je. Nu vraagt ze om een bijbels argument waarom het niet zou mogen en ik weet niet zo goed waar ik die kan vinden en of die er is. Ik hoop dat u mij kunt helpen en haar dus uiteindelijk ook, hoop ik.

Antwoord

Beste vriend, wat erg voor je: jouw vriendin die met een andere jongen zoent! Dat is geen vriendin, maar een verraadster. Want zoenen is (het begin van) intiem contact. En dat kan er alleen zijn als er liefde en trouw is. Anders niet. En God is er wel zeker bij, ook als je met elkaar zoent. Het is niet eerlijk dat jouw vriendin je uitdaagt om een bewijstekst uit de Bijbel te kunnen noemen, waarin God dat verbiedt. Zij kent zelf de Bijbel niet. Want God leidt heel het leven en ziet alles.

De doorgaande lijn in de hele Bijbel is dat de liefde tussen een jongen en een meisje exclusief is. Daar kan nooit een ander bij of tussen. Op grond van die nare houding van je vriendin zou ik willen adviseren: stop met die relatie, hoe moeilijk dat voor jou misschien ook is. Want zoals zij doet met die andere jongen zo bouw je niet aan een stabiele relatie van liefde en trouw voor de toekomst. Dus: kap ermee. Want door dat zoenen met andere jongen(s) heeft zij de relatie met jou al verbroken. Hopelijk schrikt je vriendin daar zo van dat ze zich voorgoed bekeert van haar dwaalweg. De Heere weet dat jij een lieve betrouwbare vriendin nodig hebt. Hij zal die ook aan je geven als je Hem daar  eerbiedig om vraagt. Ik hoop dat ik je iets kan helpen in deze nare situatie.

Groet, ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

zoenen
17 reacties
QuadCoreInside
De dominee gaat er nu voetstoots vanuit dat:

1. de vraag door een jongen is gesteld en
2. dat deze jongen een relatie heeft met het bewuste meisje.

Beide veronderstellingen zijn niet uit de vraag af te leiden. Als ik de vraag zo lees lijkt het mij aannemelijker dat de vraag door een meisje is gesteld die zich zorgen maakt over het gedrag van (één van) haar vriendin(nen). In dat geval is de vraagstelster nog even ver.
intro
@QuadCoreInside: inderdaad denk ik ook dat ds niet heel goed gelezen heeft...
machiels
Er wordt wat gezoend in Nederland de laatste jaren. Maar dat kun je toch niet allemaal zondig noemen?
linneke
denk ik ook.....
Lisanne
Het is vreemd als het meisje zoent met een jongen waar ze verder niets mee heeft. Met andere woorden: het draait puur om lust! Plus, iedereen weet wat er uit zoenen voortkomt: een verlangen naar meer dan alleen dat. Het maakt gevoelens los.

Kortom: ik geloof dat het helemaal onbijbels is. Want verkeerde verlangens vallen ook onder hoererij (in gedachten).
AHHK76
Er staat niet in de Bijbel: Gij zult niet zoenen zonder verkering... Dat zou nu wel even handig zijn! Er staat wel dat je voor alles wat je doet, moet (kunnen) bidden en danken en dat God erin geëerd moet worden. Teksten waar dit staat kun je opzoeken en aan haar geven. (o.a. 1 Korinthe 10 :31 en Koll. 3 : 17) Ik weet niet of dat zou helpen. Wat jij zegt dat God overal bij is en alles ziet, dat is eigenlijk gewoon waar en al duidelijk genoeg ! Maar misschien kun je het gewoon ook heel praktisch proberen....?!. Je kunt een gesprek aangaan over volgende vragen met bovenstaande in je achterhoofd.
Wat voor gevoelens roep je wakker als je met iemand zoent? Is het Bijbels om je seksuele verlangens op deze manier aan te wakkeren? Vind zij het fijn als ze later verkering krijgt en haar vriend heeft al met anderen gezoend en/of meer dan dat? Zou zij of haar vriend dan nog met anderen zoenen? Wat is haar doel met dit gedrag?
Ik wens je wijsheid voor het gesprek met deze vriendin en hoop dat jij en zij God (leren) eren.
QuadCoreInside
Ondanks de waarschijnlijke vergissing van de dominee zit er toch een antwoord op de vraag in:

"Want zoenen is (het begin van) intiem contact. En dat kan er alleen zijn als er liefde en trouw is. Anders niet."

Lijkt me ook in het andere geval afdoende antwoord op de vraag.
mortlach
Persoonlijk denk ik toch dat de vraagstelster zich niet zo druk moet maken. Je hebt een vriendin die iets doet wat jij niet wil. Nou, ik kan je vertellen dat dat wel meer zal gebeuren in je leven.

Emotionele chantage proberen toe te passen - want dat is wat je doet als je over God begint - is zeer gevaarlijk spel wat je niet zou moeten spelen. Zo maak je van God slechts de stok om elkaar mee om de oren te slaan, hoe goed je het ook bedoelt. Maar zelfs daar ben ik niet zeker van. Het lijkt erop dat je het vooral erg vind voor jezelf.

Accepteer dat je vriendin hier anders over denkt als jij, of laat de vriendschap ten einde lopen.

Mischien geen antwoord waarop je had gehoopt, maar doe er mee wat je wil.
adriano313
vragensteller misschien kan ze zelf hier wat mee?
- <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=begeerlijkheden+&idq=37&l=nl&set=10&q1=1&qall=0&qids=1">'begeerslijkheden SV '</a> klik maar

- <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=hartstochten&idq=17&l=nl&set=10&q1=1&qall=1&qids=ffffffffffffffffff3f">'hartstochten nbg '</a> klik maar

en bidt er maar gewoon voor, bidden helpt, ook al zie je niet direct resultaat!
Johan00297
Leuk?? hmm smaken verschillen, lekker zo'n Herpes virus via via via via via iemand anders.
mortlach
@Johan:

Echt? Als dreigen met God niet werkt, dan maar dreigen met een geslachtsziekte?
boulanger
@mortlach: Herpes virus kan ook gewoon een koortslip zijn hoor. En Johan00297 dreigt niet, geeft alleen aan dat smaken verschillen. Goed lezen!
cross
Ik vraag me af hoe de vriendin over haar gedrag denkt als ze wél verkering heeft (ik neem aan dat ze dat nu niet heeft).
- Als ze zulk gedrag niet afkeurt, 'omdat God dat ook niet doet', zou ik het zwak uitgedrukt een beetje vreemd vinden.
- En als ze het wel afkeurt vraag ik me af waarom ze het in dat geval wel verkeerd zou vinden.

Een beetje simpel verwoord misschien. De zoekfuncties die Adriano313 geeft zijn in ieder geval prima te gebruiken om te ontdekken hoe God hierover denkt. Misschien niet stuk voor stuk op deze situatie van toepassing, maar de grote lijn valt er ten minste uit op te maken...
Johan00297
Dreigen met God zou ik al nooit doen, ik wil alleen duidelijk maken dat het menselijk gezien al verwerpelijk is..... en ik vind het vies!
Ter vergelijking; je hoeft geen christen te zijn om tegen abortus of euthanasie te zijn.
mortlach
@boulanger: Ik lees voor mijn vak, dus dat zit wel goed. En de boodschap is duidelijk "van zoenen zonder verkering krijg je herpes." alleen dan wat passief-agressief gebracht.

@Johan: Ja, tuurlijk. Zoenen, jakkiebah, dat kan echt niet hoor...
boulanger
@mortlach: het feit dat je leest voor je vak is nog geen garantie voor de kwaliteit van je lezen. En een duidelijke boodschap is nog altijd geen dreigement. Ik lees dan wel niet voor mijn vak, maar ik kan echt geen dreigement ontdekken in de reactie van Johan, maar meer een persoonlijke voorkeur.
Johan00297
@mortlach, ik hoop voor je dat je de Bijbel beter in verband lees dan de reacties, anders zal je de Bijbel wel actief -agressief vinden.
Betrefende mijn reactie die slaat terug op de vraag, zoals de reactie hoort te zijn volgens refoweb, vies vind ik dus het met "iedereen" zoenen.
Door mijn werk heb ik dagelijks met SOA's te maken, zal ik gonorroe en chlamydia ook naast herpes toevoegen... die ik in de mond/keel tegenkom.... ook bij christenen.
Je ziet het niet, maar het zit er wel, niet om je bang te maken hoor :) gewoon goed tanden poetsen :(