Positie van Maria

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt in de protestantse kerken Maria praktisch helemaal genegeerd? Zeker als je weet dat bij de verschijningen aan de drie herdertjes bij Fatima en (uitgekomen) profetieën/geheimen, Maria iedere keer verscheen en de uitgekomen voorspellingen deed. Net zoals bij de zonnewende bij Fatima met 70.000 getuigen.

Antwoord

Maria heeft in het protestantisme de enig juiste positie die haar toekomt: dat van een diepgelovig meisje, verwonderd over het Heilige dat uit haar geboren mocht worden. Met name rond Kerst is er in protestantse kerken veel aandacht voor het geloof van Maria. De Bijbel maakt duidelijk dat ze geen medeverlosser(es) is en later nog meer kinderen heeft gekregen. Ze is dus niet onbevlekt ontvangen, heeft geen bijzonder positie en moest het ook hebben van vergeving van haar eigen zonden. Om Maria heen is door de eeuwen heen in de Rooms-Katholieke Kerk een web van fabels en bijgeloof geweven. Zo ook het zonnewonder van Fatima, waarop nogal wat af te dingen is. Het protestantisme richt zich op Jezus als enige Verlosser en Zaligmaker en verwijst iedere hulp van Maria daarbij naar het Rijk der fabelen. Net zoals de Bijbel dat doet. Jezus heeft geen hulp van gestorven heiligen nodig. Hij is Go(e)d genoeg...

Zie verder eerdere antwoorden op vragen over Fatima en Maria: