Lea

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Al langere tijd vraag ik me af hoe het precies zit met de kinderen van Jakob. In zeven jaar tijd krijgt hij maar liefst twaalf kinderen! Dat is dan wel bij vier verschillende vrouwen, dus gelijktijdige zwangerschappen zijn niet onmogelijk. Maar Lea krijgt zeven kinderen in die tijd, terwijl er ook een periode is dat zij niet zwanger is.

Antwoord

3 reacties
Jesaja40
Ik wil graag vanuit mijn Joodse achtergrond op uw vraag ingaan.

Wat is de oorzaak en waarom vader Jacob tijdelijk verkeert bij oom Laban is mijn uitgangspunt. Waar is er voor Jacob een veilige plek voor de wraaklust van Ezau? Is er nog een onbekende factor aanwezig die de wraaklust van Ezau beïnvloeden kan? Het is een kwestie van tussen de regels doorlezen. Ezau neemt tot zich een vrouw die afstamt van Heth, de man die zijn grootvader de hoofdprijs liet betalen voor de spelonk van Machpela. Maar ook zij zal niet delen in de rijkdommen van Abraham en Izak.

Wat zal de boodschap geweest zijn toen Ezau aan zijn vrouw vertelde dat Jacob hem de grote zegen had ontfutseld? Gelet op de reactie van Izak en Rebekka hebben beiden veel verdriet gehad van de keuze van Ezau. Wie de oosterse inhaligheid kent weet hoe oom Laban en ook later Hemor zich hebben opgesteld tegenover Jacob en zijn bezit.

De oude slecht ziende Izak ontgaat hem veel. Rebekka ziet meer en zijn als het ware zijn ogen geworden. Zij denkt terug aan haar ouderlijke huis. Daar zou Jacob tijdelijk veilig kunnen vertoeven. Izak laat Jacob bij zich komen en hij zegent hem opnieuw met daarbij een dringende opdracht: geen vrouw te nemen uit dit heidense verdorven gebied.

Ook Izak is daarvan doordrongen. Het wordt nog erger voor Izak als hij hoort dat Ezau een vrouw neemt die een nakomeling is van Ismaël. De twee vrouwen van Ezau: de ene stamt af die je grootvader heeft afgezet, de ander is het die je vader heeft bespot. Hoe fijngevoelig ben je dan?

Het is inderdaad de druppel die de emmer doet overlopen. Izak stuurt hem naar zijn zwager Laban om daar een vrouw te zoeken. Jacob is dan bijna 76 jaar als hij alleen op reis gaat en keert, na 20 jaren werken en dienen, bij zijn oom Laban terug naar het beloofde land.

Onze vader Jacob is ongeveer 83 jaar als hij trouwt met Lea. Een week na de bruiloft krijgt Jacob Rachel als vrouw. Ook hier zien wij oosterse inhaligheid: nu stelt Laban de voorwaarde in plaats van Jacob. Dan breekt tussen beide zussen een ware competitie los aangaande het krijgen van kinderen en worden de bijvrouwen als pionnen ingezet voor het verkrijgen van nageslacht.

In die 20 jaren werden uit vier vrouwen 12 kinderen geboren. Het 13e kind kwam ter wereld toen Rachel in het beloofde land was aangekomen. Uit 4 vrouwen komen de twaalf stammen van Israël voort. Daarin zien wij de gouden lijn die uitloopt op onze Messias. Deze twaalf mannen vormen een brede basis voor een groot nageslacht.
wilG
Volgens mij is er geen probleem: er staat nergens dat Lea die zeven kinderen binnen die zeven jaar tijd heeft gekregen. Na die zeven jaar is Jakob nog zes jaar bij Laban gekregen. Lea is dus in dertien jaar tijd zeven keer zwanger geweest, wat vrij veel maar niet onmogelijk is.

Weliswaar staat de vermelding dat Rachel Jozef baarde pas ná de vermelding van de kinderen van Lea en blijkt uit vers 25 van Genesis 30 dat Jozef geboren werd vóór het einde van de zeven jaren. Maar de beschrijving hoeft niet per se chronologisch te zijn. Het is voor de schrijver makkelijker om eerst alle laatste kinderen van Lea te noemen (vers 17-21) en daarna dat God ook aan Rachel dacht (vers 22-24).

Lees de Bijbel niet als een kookboek, maar als een dynamisch geheel!
Ali636
Mooie reactie Jesaja40!