Wat is het doel van kenmerkenprediking? Is dat om mensen met schuld de kerk uit ...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat is het doel van kenmerkenprediking? Is dat om mensen met schuld de kerk uit te sturen, waardoor ze hun armoede en kleinheid gaan zien? Of is dat opdat mensen hun staat kunnen vaststellen?

Antwoord

Wanneer we met een kenmerkenprediking omgaan zoals u dat verwoordt in uw vraagstelling dan is het gevaar aanwezig er een karikatuur van te maken. Het heeft heel eenvoudig ten doel om vanuit Gods Woord te verkondigen hoe God een mens bekeert en zalig maakt. De drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid komen daarin naar voren en heeft te maken met de orde des heils. De weg waarlangs de Heere een uitverkoren zondaar brengt tot de geloofsgemeenschap met Christus. Het heeft ook ten doel om Gods kinderen te onderwijzen in de weg die Hij met hen houdt.  Deze prediking bevat veel troost voor de strijdende kerk op aarde.

In een rechte kenmerkenprediking staat niet de mens centraal, maar de Heere en Zijn werk in het hart van Zijn volk. Het gaat om de Koning, maar tegelijk hoe de Koning handelt met Zijn onderdanen.

Van harte de inhoud van een zuivere kenmerkenprediking toegewenst en dat is: de verkiezende liefde des Vaders, de verdienende liefde des Zoons, en de toepassende liefde van de Heiligen Geest.

Ds. J. D. Heikamp