Ongelovige predikant

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel of mijn eigen predikant nog wel gelooft. Hoe kan ik hier mee omgaan? Wie heeft hier eerder mee te maken gehad?

Antwoord

De waarheid van het Woord is gelukkig niet en nooit afhankelijk van het geloof van de dominee! Het is goed om je daarvan rekenschap te geven bij het beluisteren van de preek. Iets anders is het, als je dominee leugens verkondigt. Dingen die niet in het Woord staan of die niet naar het Woord zijn. In dat geval moet je hem er (evt.via de ouderlingen/ambten) op aanspreken!

Het is zondermeer het overwegen waard om eens een gesprek met je dominee te vragen en hem daarin eerlijk te vertellen wat je denkt en vreest; en waarom. En, het is altijd goed om voor je dominee te bidden,”opdat zijn geloof niet ophoude” (denk aan Jezus’ woord tot Petrus.) Er komt veel op dominees af! Soms zijn ook zij in verwarring en vertwijfeld. Niets menselijks is de dominee vreemd... Hij behoeft dagelijks en dringend Gods’ genade!

Mocht hij werkelijk niet (meer) geloven, dan moet hij zijn conclusies trekken. Dan is de kansel niet (meer) voor hem.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

predikant