Baby en zonde

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Gisteren waren wij in een doopdienst in een PKN-gemeente. De dominee gaf heel duidelijk aan dat een baby nog geen zonde heeft gedaan. Wij zijn in zonde ontvangen en geboren. Dus ik zou zeggen een baby heeft wel zonde gedaan, hoe klein het ook is. Hoe zit dit nu? Hoe zit het met een miskraam? Zelf hebben wij een baby verloren. Dit kindje heeft toch ook zonde gedaan?

Antwoord

Om een goed oordeel te kunnen geven zouden we de hele preek moeten naluisteren. Inderdaad heeft een pasgeboren kind wat daden betreft nog geen zonden gedaan, maar is er wel sprake van erfschuld, erfzonde en erfsmet (Ps. 51:5/Rom. 5:12). Als een predikant dit laatste ontkent is er iets mis met zijn theologisch denkkader.

Tegelijkertijd kunnen en mogen we nooit een oordeel geven over vroeg gestorven kinderen of foetussen in de moederschoot. We geloven dat jonge kinderen van gelovige ouders, zeker zalig zijn. Van alle anderen weten we het niet.

Zie verder:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/erfzonde

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/jonggestorven+kinderen