De dingen hebben hun geheim - Van den Beukel

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Brugge. Waar gaat het boek “De dingen hebben hun geheim”, van Van den Beukel over? Is het goed toegankelijk voor een leek?

Antwoord

De natuurkunde, zo denken sommigen, is bijna klaar. Binnen afzienbare tijd zal ‘alles’ begrepen worden. Samengevat in compacte formules, die de wereld om ons heen en het menselijk bestaan doorzichtig zullen maken, vanaf de oerknal tot en met de toekomst. Als er een God is die van ‘dit alles’ deel uitmaakt zal hij vanzelf tevoorschijn komen. Dat is dan de bekroning van het menselijk verstand.

In het boek “Alle dingen hebben hun geheim” wordt nagegaan waar zulke verwachtingen op berusten. Wat is het voor een werkelijkheid waarmee wetenschappers zich bezighouden? Is die ‘objectief’ dat wil zeggen onafhankelijk van de onderzoeker die haar waarneemt? Is het de hele werkelijkheid? Is de wetenschap in staat een wereldbeeld te funderen, waarin de mens zijn plaats vindt en de weg naar de diepere zin van zijn bestaan? Als de wetenschap ooit klaar zullen zijn, is dan ‘alles’ begrepen? En wat betekent ‘begrijpen’ eigenlijk? Of beschrijft de natuurkunde misschien alleen een aanblik, een aspect van de totale werkelijkheid, en is er meer dan dat tussen hemel en aarde? En hoort God daar dan bij? Waar en hoe is Hij te vinden? Valt er over Hem iets te bewijzen? En wat is eigenlijk een deugdelijk bewijs? Op zulke vragen zoekt de auteur een antwoord. De beschouwingen over moderne natuurkunde die daarbij een rol spelen zijn in een voor leken begrijpelijke taal uitgedrukt.

De schrijver, prof. dr. ir. A. van den Beukel (1933) is emeritus hoogleraar in de natuurkunde aan de Technische Universiteit Delft.

In mijn studententijd heb ik het boek met spanning en met grote instemming gelezen. Het boek is eenvoudig en begrijpelijk geschreven. Daarom een must voor allen die zich vanuit christelijke achtergrond willen bezinnen op de verhouding geloof en wetenschap.

Ds. A. A. Brugge

Tags in dit artikel:

boeken