God en Mens

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Jezus is door God naar de aarde gestuurd en was mens en tegelijkertijd ook God (Gods zoon). Hoe kan het dat Jezus in bepaalde tekstverzen gaat bidden tot God? Want hij is samen met God de Vader en de Heilige Geest drie in één, dus dan bidt Hij toch tot Zichzelf? Ik begrijp deze relatie niet zo goed, omdat het toch uiteindelijk één God is. Maar Jezus bidt dus wel tot God de Vader. Dezelfde soort gebeurtenis is als Jezus aan het Kruis tot God de Vader roept. Ik vind het lastig te begrijpen hoe dit precies zit. Ik hoop dat jullie mij duidelijke informatie willen geven, want ik zou hier graag meer over willen leren om zo mijn geloof te versterken.

Antwoord

Terecht merkt deze vraagsteller op, dat Jezus Mens was, d.w.z. dat Hij als God de menselijke natuur heeft aangenomen en dat om de zonden te verzoenen. Hij was dus tegelijkertijd God en Mens.

Voor we verder gaan verzoek ik de vraagsteller eerst de geloofsbelijdenis van Nicea te lezen. Heel nadrukkelijk belijdt de Kerk hierin, dat Jezus “waarachtig God uit waarachtig God is.” Maar even verder staat, dat Hij “een Mens geworden is.” Als Mens kan de Heiland zeggen: “Mijn Vader is meerder dan Ik” (Johannes 14:28). Hiermee betuigt de Heiland dat Hij naar Zijn menselijke natuur minder is dan de Vader. Dit sluit niet uit dat Hij naar Zijn Goddelijke natuur aan de Vader gelijk is. Wanneer Jezus tot Zijn Vader bidt, doet Hij dat als Mens. Zo ook toen Hij aan het kruis tot Zijn Vader riep.

Nog één keer: “De Vader is meerder dan Ik”; immers: niet de Vader is Mens geworden maar de Zoon.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid