Doop en besnijdenis

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Johannus doopte de doop der bekering (Mark 1:4). Als de mensen zijn woord aangenomen hadden en "veranderd" waren, oftewel de bekering was op hun van toepassing, dan werden ze daarna gedoopt. Jezus Christus heeft ook deze doop "der bekering" ondergaan. 1. Als Jezus Christus de doop "der bekering" heeft verkozen, hoe kunnen wij als reformatorische kerken dan zeggen dat dit onjuist is en dat de "verbondsdoop" alleen goed is? 2. Daarnaast wordt vaak gezegd dat de doop de besnijdenis vervangt om dat God een God van orde en regel is en de lijn van het Oude Testament voortzet. Maar moeten we de besniijdenis niet zien als iets wat los staat van de doop? Die alleen voor de Joden bestemd is en nog steeds geldt omdat het volgens de Bijbel een "eeuwige inzetting is." 3. Als het werkelijk waar is dat de doop de besnijdenis vervangt, "als logisch vervolg" zoals vaak gezegd wordt, waarom worden dan nu wel de meisjes gedoopt? Terwijl in het Oude Testament alleen de jongens werden besneden? Dan zouden wij nu toch ook alleen de jongens moeten dopen?

Antwoord

Mooie vragen, die overigens al erg vaak gesteld zijn op deze site. Het raadplegen van ons zoekprogramma is altijd handig. Hieronder al vast wat urls en verder kun je in de vragenrubriek zoeken op geloofsdoop, kinderdoop en volwassen doop.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19371/twee-keer-dopen/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15075/vrouw-aan-heilig-avondmaal/