Moment van bekering in Bunyan’s Christenreis

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Er zijn al een aantal vragen beantwoord over de enge poort in Bunyan’s Christenreis. Toch loop ik er nog steeds mee. Christen was toch aan zijn schuld ontdekt en verliet daarom de stad verderf? Eigenlijk is God hier toch begonnen en was hij bekeerd, ondanks dat hij dit van zichzelf niet wist? Zijn zijn zonden dan toch vergeven? Hoe moet ik in dat licht zien het beeld van de enge poort later en het beeld van het kruis? In het geval van de enge poort: de Heere maakt toch af waar Hij begint? Maar in het beeld van de enge poort lijkt het alsof een wedergeboren zondaar nog kan afvallen, want er wordt bij de enge poort geschoten door Beëlzebul op reizigers voordat ze naar binnen gaan? Hoe moet ik dit alles zien?

Antwoord

Christen verliet de stad verderf omdat hij zag wat de toekomst was van de wereld zonder God, namelijk de eeuwige straf als Gods toorn over de wereld komt. Hij zag ook dat hij door zijn zonden Gods straf had verdiend. Daarom vertrok hij uit de stad verderf. “Ontvliedt de toekomende toorn.”

Je kunt echter niet zeggen dat hij toen bekeerd was en als christen behouden. Het lijkt me ook  moeilijk om jezelf voor een geredde christen te houden als je de Heere Jezus nog niet hebt leren kennen en iets geproefd hebt van de vergeving van zonden. Je kunt alleen maar troost hebben uit de ervaring van de vergeving van zonden door de toepassing van het bloed van Christus aan je hart door de werking van de Heilige Geest. Zolang christen buiten de enge poort was, stond hij er dus nog buiten. Wel was hij bemoedigd door Gods beloften om verder te gaan in de richting van het behoud. Vrij snel toen hij door de poort was kwam hij bij het kruis, waar het pak van zijn zonden van zijn rug rolde in het lege graf van de opgestane Christus. Toen begon voor hem de weg van het christelijk leven.

Het gevaar bestaat dat mensen die hun schuld voelen vanwege hun zonden gaan redeneren dat God wel afmaakt wat Hij begonnen is en dat ze dan zichzelf er toch stiekem al een beetje bij rekenen. Noach en zijn gezin waren pas behouden toen ze in de ark waren en niet toen ze zagen en wisten dat er een ark was. We moeten ‘in Christus’ zijn door de geloofsvereniging met Hem en dan zijn we pas zeker van onze behoudenis.

Het moment van de wedergeboorte is niet altijd aan te geven. Dat zie je later aan de vruchten. Lees het maar in de Dordtse Leerregels. De meest veilige manier om te mogen weten dat je behouden bent is het aannemen van de Heere Jezus tot verzoening en van daaruit leven voor Hem.

Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijker is. Het is raadzaam om ook de Christinnereis van Bunyan te lezen. Dan zie je dat de Heere ons langs heel verschillende wegen kan leiden naar hetzelfde doel. Voorbeelden en beeldspraak hebben vaak als nadeel dat we daardoor te schematisch gaan denken. De trits van “ellende, verlossing en dankbaarheid” zijn rechtsreeks op de Bijbel en de Gereformeerde belijdenis gegrond.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

Bunyan