Lauwe gezinsleden

ir. Raymond H. Warnaar / 4 reacties

Vraag

Op vakantie hebben we in de auto eigenlijk altijd de lokale radio aan. Nu hoor ik daar muziek die enigszins vergelijkbaar is met Skyradio/Qmusic. Dit luister ik zelf nooit, maar via mijn broertje en zusje hoor ik het wel regelmatig. Het doet mij verdriet als ik dat hoor. Ik vroeg laatst aan mijn vader of die muziek uit mocht. Zijn antwoord was: “Je moet dat niet te nauw nemen, wees er niet zo druk mee bezig.” Als je dit van je vader moet horen doet dat pijn. Ik wil steeds meer leven zoals de Heere dat wil en leven volgens Zijn geboden, ook al is dat nu nog zo onvolmaakt. Ik ben christelijk opgevoed, maar het is zo lauw geworden bij de rest van de gezinsleden, althans dat lijkt zo... Ik lijk de enige te zijn die zo vurig verlangt naar Jezus. Wat kan ik doen naast bidden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Toen ik je vraag nog eens las, moest ik denken aan de dagtekst van gisteren (via dagelijkswoord.nl): “Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in Mijn wegen” Spreuken 23:26. Dat geldt natuurlijk voor zonen en dochters, voor ogen en oren. Daarom vind ik het mooi om te lezen, dat jij ook je oren wilt beschermen tegen verkeerde invloeden en dat je probeert te leven zoals de Heere dat van ons vraagt. De Heilige Geest werkt zulke verlangens in ons, dank Hem ervoor!

Bid voor de andere gezinsleden. Dat doe je al, maar blijf het doen! Want als de Heere ons vraagt om op Hem te vertrouwen (dus in Hem te geloven), dan heeft dat altijd alles te maken met geduld en volharding. Niet opgeven. Doorgaan. De Israëlieten moesten zeven keer om Jericho lopen. Naäman de Syriër moest zich zeven keer laten onderdompelen in de Jordaan. Veel blinden en andere zieke mensen werden door de Heere Jezus vaak in stapjes genezen. Bijvoorbeeld: de blinde kreeg eerst slijk op zijn ogen en zag de mensen als bomen wandelen; daarna werd hij volledig genezen. Een ander voorbeeld: de discipelen konden de onreine geest niet uitwerpen in Mattheüs 17 omdat ze niet volhielden te bidden en te vasten. Dus opnieuw: geef het bidden nooit op, maar verheug je in God, in Zijn beloften van verhoring en vertrouw met je hele hart dat de Heere het goed zal maken. Al kan het op een ander moment of op een andere manier zijn dan jij verwacht.

En ondertussen mag je met je gedrag en misschien soms met woorden laten merken dat jij in alle dingen probeert de Heere lief te hebben, te dienen en te volgen. God geeft daar zelf Zijn zegen over!

Zie ook:  https://www.dirkvangenderen.nl/2017/08/25/laatste-halve-uur

Lees meer artikelen over:

familie
4 reacties
Prisma23
Wat je doen naast bidden? Dat is toch niet zo moeilijk. Gewoon dankbaar zijn dat je niet zo bent als de rest van je familie!
Flowergirl99
@Prisma23:

Dat is een antwoord wat een farizeeër zou geven: Heere, dank u dat ik niet zo ben als hen. (Lukas 18)

Ik denk dat je niet meer kunt doen dan bidden, en hopen ze op het rechte pad komen.
pindas83
Een gezonde dosis cynisme/sarcasme wordt tegenwoordig maar zelden herkend! Het zou bij de Nederlandse les vaker aan de orde moeten komen denk ik.
Sammie2016
Het is niet verbazingwekkend dat iemand die Jezus wil navolgen er alleen voor staat in een gezin.
Jezus heeft dat al voorzegd dat het zo zou zijn, want niet iedereen kiest ervoor om Jezus als heer met volle overtuiging te volgen en dan krijg je dat wegen zich scheiden.
Jezus zegt in Mattheüs 11:34-36 ... Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar een zwaard. 35 Ik ben gekomen om verdeeldheid te veroorzaken tussen een zoon en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder, en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder. 36 Je eigen huisgenoten zullen je vijanden zijn.

Troost je ik kom uit een gezin van 9 (pa, ma, 1 broer en 5 zussen) en ben ook de enige die Jahweh dient. Mijn leven draait om het navolgen van Gods geboden en die van zijn zoon. De Bijbel maakt duidelijk wat daarvoor nodig is.
Lees eens wat er staat in ....
Micha 6: 8 ... de Almachtige God heeft jou, mens, verteld wat goed is.
En wat verlangt Jahweh van je?
Niets anders dan recht te doen (rechtvaardig en eerlijk te zijn), loyaliteit te koesteren en bescheiden te wandelen met je God!
en ..
Jezus zoon zei: "Jezus kwam naar ze toe en zei: ‘Ik heb alle autoriteit in de hemel en op aarde gekregen. 19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leer ze om zich te houden aan alles wat ik jullie heb opgedragen. En weet: ik ben met jullie, alle dagen, tot het einde van het tijdperk."

Ook zei Jezus dat zijn volgelingen "het goede nieuws van Gods Koninkrijk" moeten prediken tot alle mensen voordat het einde komt (lees Markus 13:10, Matt 24:14).

Dus beste vriend lees/bestudeer elke dag de Bijbel, mediteer er over en pas het toe in je leven en je zal Gods zegen krijgen en je zal gelukkig zijn.
Bid bovendien elke dag om Gods heilige geest en leef naar de instructies van de Almachtige.