Geldigheid lidmaatschap of attestatie

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Kan een lidmaatschap (van de Ger. Gem.) dat opgevraagd is en waar niets meer mee gedaan wordt (in de la ligt, zeg maar) verlopen na een bepaalde tijd? Dit hoorde ik onlangs iemand zeggen.

Antwoord

Als iemand zijn lidmaatschap opvraagt, krijgt die persoon  een  brief waarin vermeld staat, dat die persoon tot de in de brief vermelde datum lid was van een -in dit geval- Gereformeerde Gemeente in een bepaalde plaats. Al blijft die brief lang in de la liggen, bijvoorbeeld twee jaar, dan blijft de inhoud dezelfde. Het is een bewijs dat die persoon tot die datum lid is geweest van die gemeente. Dat bewijs kan niet verlopen. Hier zou mijn antwoord kunnen stoppen. Ik wil echter toch nog wat meer op de zaak ingaan.

Het is niet ondenkbaar dat deze persoon na verloop van tijd, bijvoorbeeld na twee jaar, zich wil aansluiten bij een andere gemeente. De ontvangende kerkenraad zal met die persoon in gesprek gaan en afspraken maken over de ontvangst in de nieuwe gemeente, mogelijk van een ander kerkverband.

Als deze persoon echter geen bewijs van lidmaatschap heeft gekregen, maar een attestatie -dat is een bewijs dat hij overgaat van de ene Gereformeerde Gemeente naar een andere- dan is de geldigheidsduur van deze attestatie niet onbeperkt (Ds. W . Silfhout; Gereformeerd Kerkrecht in kort bestek, pag. 296). Ds. Silfhout  schrijft daar: “Hoelang een attestatie geldig is, is nooit bepaald. Als een verhuizend lid zijn attestatie pas na lange tijd inlevert, doet de kerkenraad er goed aan eerst een onderzoek in te stellen naar de oorzaak daarvan.” Verder schrijft hij: “Als er jaren overheen gaan, is de conclusie gerechtvaardigd, dat de attestatie niet meer geldig is. Als iemand lid wil worden, dat zal de betreffende persoon opnieuw belijdenis moeten doen.” Tot zover ds. W. Silfhout. Uiteindelijk zal een kerkenraad hierover een beslissing moeten nemen.

Dus samengevat:
-bewijs van lidmaatschap : blijft altijd geldig
-attestatie: is niet onbeperkt geldig.

Deze vraag is beantwoord vanuit de Gereformeerde Gemeenten, omdat dat kerkverband in de vraagstelling werd genoemd. Het zal in meerdere kerkverbanden, die de Dordtse Kerkorde gebruiken, van toepassing zijn.

N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

attestatie