Het Oude Testament en de messias

Redactie Refoweb / 21 reacties

Vraag

Staat er ergens in het Oude Testament expliciet vermeld dat het geloof in Jezus een voorwaarde is voor de zaligheid van de mensen van die tijd, of was de theologie beschreven door Paulus nieuw? Hoe konden mensen die voor Jezus leefden geloven dat Jezus de messias was? De discipelen lijken het allemaal nog (steeds?) niet te begrijpen rond de hemelvaart in Handelingen 1 en Jezus zegt ook iets anders tegen de rijke jongeling.

Antwoord

21 reacties
Omega
@Jesaja40 Het moet niet veel gekker worden... Rechtvaardiging en heiliging een kerkelijk dogma? Paulus spreekt over niets anders! Rom. 4:25, Rom. 5:16 en 18, Hebr. 12:14, Rom. 1:4, Rom. 6:19 en 22, 1 Kor. 1:30, 2 Kor. 7:1. Enzovoort, enzovoort. Over "drommels goed weten", gesproken...

Ik denk toch dat ik Matt 23 maar laat staan zoals de Heilige Geest het ons overgedragen heeft en dat niet met mijn eigen veronderstellingen ga invullen. Jezus ontmaskert de Farizeën als leugenaars, bedriegers en oplichters en zegt dat ook in het openbaar. Hij veroordeelt ze zelfs tot de helse verdoemenis (vs. 33). Nogmaals: Jezus gehoorzaamt Zijn Vader; niet de leer der Farizeën. Dat blijkt ook wel als Jezus hun zelfbedachte Sabbatsgeboden aan Zijn laars lapt.

Ik begin Paulus steeds beter te begrijpen in zijn uitgesproken kritiek op de Messiaanse Hebreeën ;-)