Angst voor darmkanker

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Een bezorgde en dringende vraag aan een dokter/huisarts. De afgelopen maand is het erg onrustig in mijn onderbuik. Het rommelt en mijn ontlastingspatroon is de laatste maand ook anders: vaker en de ene keer hard en dan weer zacht. Ook heb ik het idee dat mijn darmen niet leeg zijn. Eerst dacht ik dat dit door mijn ssri-medicijnen kon komen of door eten, maar de klachten blijven aanhouden. Gisteravond had ik heel sterk last van flatulentie met een erg zure lucht (verdere details zal ik via Refoweb besparen). Ik kan ook bijna niet in slaap komen of doorslapen.

Ik zit met een burnout thuis, maar toen ik vanmiddag even ging kijken op internet schrok ik wel een beetje Op de website van de mlds las ik het volgende over alarmsignalen:

De volgende klachten kunnen (!) wijzen op darmkanker: een blijvende verandering in het ontlastingspatroon (in regelmaat of samenstelling van de ontlasting); bloed en/of slijm bij de ontlasting; onverklaarbaar gewichtsverlies; bloedarmoede; aanhoudende ongemakken in de buik, zoals pijn, krampen en een opgeblazen gevoel; loze aandrang, of het gevoel alsof de darm niet volledig wordt geleegd na de stoelgang; aanhoudende vermoeidheid.

Ik herken bij mezelf: blijvende veranderingen in ontlastingspatroon in regelmaat of samenstelling; gewichtsverlies (10 kilo) eerst dacht ik dat het door stress kwam, misschien combi?; onverklaarbare extreme vermoeidheid (burnout of wat anders/ergs?); aanhoudende ongemakken: buikkrampen, buikpijn (ik eet alleen maar volkoren, veel groente en fruit, geen frisdrank/suikerdranken, amper tot geen koekjes, geen suikerrijk broodbeleg en eet zoutloos of zoutarm); loze aandrang of er komt heel klein beetje, terwijl ik gevoel heb dat het vol zit; gevoel dat de darm niet leeg is; misselijkheid en sterk verminderde tot geen eetlust (ik heb ook spontane blauwe plekken op mijn benen, maar op logische plekken; huisarts denkt toeval of medicatie, maar ik begin te twijfelen). Ik ben best heel bezorgd.

Een jongedame van 23.

Antwoord

Ik kan mij voorstellen dat je er van bent geschrokken. Maar laat ik je geruststellen: hoewel het voorkomt dat darmkanker al deze klachten geeft, is het eigenlijk nooit zo dat ze bij kanker zo acuut en allemaal tegelijk voorkomen. Het zijn namelijk algemene klachten van een geprikkelde dikke darm. Gelukkig is daar 999 van de 1000 keer een andere reden voor. Inderdaad reactie op medicatie of voeding, zoals je zelf ook noemde. Wat jij nu ervaart zou vanwege het plotse optreden eerder passen bij een ontsteking (colitis) of bacterieel/parasiet-probleem. Om daar achter te komen is wat onderzoek nodig. Daarom adviseer ik je contact op te nemen met je huisarts. Omdat er veel mogelijke redenen zijn, is er, zoals je zult begrijpen, niet één oplossing. Sterkte.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

darmenkanker
1 reactie
drernie
De kans dat je op 23 jarige leeftijd darmkanker krijgt is zeer minimaal. Meestal is er sprake van een familiale belasting. Kans is groter dat dit functioneel gerelateerde klachten zijn.