Geen energie (2)

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik nog een keer reageren n.a.v. mijn vraag “geen energie”. Hij is vrij minimaal beantwoord, ik denk dat ik nog wat toe moet lichten. Ik doe mijn huishouden wel met plezier, wandelen of fietsen probeer ik iedere dag een half uur te doen, ik doe de tuin en het gras. Het gaat me er meer om dat het dan gewoon echt op is. Ik begrijp niet hoe anderen daarnaast een baan kunnen hebben of ‘s avonds leuke dingen gaan doen of naar een vereniging. Ik trek dat niet en mensen snappen dat niet.

Punt twee is dat -als ik bijv. boodschappen gedaan heb, wat ik best leuk vind om te doen- na die tijd mijn hoofd zo vol zit, net of alles door elkaar draait. Of als twee kinderen me tegelijk wat willen vertellen, voel ik me een soort van ‘dol’ worden. Ik merk trouwens dat mijn oudste het ook heeft, op school vooral. Erg vervelend. Hoogsensitief, daar herken ik wel iets van maar dan niet het emotionele gedeelte. Misschien nog mensen met tips nu?

Antwoord

Beste mevrouw,

Blijkbaar verwacht de redactie van Refoweb dat ik de (aanvullende) tips waar u om vraagt zal gaan geven. Maar helaas: ik ben het eens met mevrouw De Jongh-van Hoof. Een bezoek aan uw eigen huisarts, die u kent, is de eerste stap. Leg hem/haar uw vraag voor en zie of een verwijzing naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk, psycholoog of andere ‘coach’ kan helpen. Want het is een waarheid: (citaat) “Soms kan leren omgaan met spanning helpen, leren omgaan met de energie die je hebt. Leren wat je wel energie geeft.” Per anonieme tip is dat niet te doen, dus: iemand inschakelen die u kent (of wilt leren kennen)!

Belangrijk hierbij is uw wíl, want u zult zelf stappen moeten ondernemen! Waarbij u met uw vraag de eerste stap heeft gezet, dus nu dóórgaan op de ingeslagen weg!

Mevrouw de Jongh geeft de suggestie: “Misschien bepaalde dingen loslaten? Toch iets doen geeft ook energie: bewegen (wandelen of fietsen)...” U schrijft in uw toelichting dat u al gaat wandelen, fietsen, tuinieren, enzovoort. Dat is prima, natuurlijk. Maar nog steeds iets ‘huishoudelijks’ als ik het zo mag uitdrukken, want wellicht gaat u lopend of fietsend naar de winkel voor de (meer)daagse boodschappen. Ìk denk bijvoorbeeld aan een activiteit ‘buiten de deur’, die energie kan geven: wat dacht u van een baantje (al dan niet betaald) van een paar uur per week, waardoor u nieuwe energie opdoet om de situatie thuis weer aan te kunnen? Natuurlijk vermoeit dat ook, maar het geeft zeker andere gedachten. En ook nieuwe gesprekken aan de keukentafel! Bovendien vraagt het ook inzet van de huisgenoten, die mogelijk een of meer van ‘uw taken’ zouden kunnen cq. moeten overnemen!

Bespreek een en ander met elkaar en zie of bovenstaande kan helpen!
Succes gewenst,
Marijke Rots