Bezeten door demonen in deze tijd

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Denkt u dat in deze tijd nog steeds mensen bezeten van de duivel/demonen kunnen zijn? Zo ja, op welke wijze?

Antwoord

Laat ik het meteen maar zeggen: Deze vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Toch ben ik er blij mee, want de vraag wordt meer gesteld. En terecht! Want er wordt in de Bijbel herhaalde malen en duidelijk van bezetenheid gesproken.

In de eerste plaats beantwoord ik deze vraag daarom met: ja. Ook in onze tijd kunnen mensen bezeten zijn door de duivel. Zou de duivel wel macht hebben over mensen in de tijd van bijv, het Nieuwe Testament en nu niet meer? Denk dat maar niet. Ik denk ook aan de woorden van Jezus in Markus 16:17: "Degenen die geloofd zullen hebben, zullen  deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen."

Maar daarbij stuit ik meteen op een geweldige moeilijkheid: hoe is bezetenheid door de duivel/demonen te onderkennen? In de geschiedenis zijn namelijk  heel dikwijls mensen die bijvoorbeeld pychisch ernstig beschadigd of gestoord waren (laten we voor het gemak maar zeggen: krankzinnig) als door de duivel bezeten beschouwd. Men vergeleek zulke mensen dan bijv. met de bezetene van Gadara (Markus 5). En in de vroeg-christelijke kerk werd ook epilepsie voor bezetenheid gehouden. Daarbij dacht men dan aan de maanzieke knaap (Matth. 17: 15).

Op die manier kun je natuurlijk grote brokken maken, en die zijn in de loop van de geschiedenis ook gemaakt. Mensen gingen duivelen uitwerpen, zoals dat in de Evangeliën gebeurt. Maar wie kan precies onderkennen wanneer er sprake is van bezetenheid of  bijv. ernstige psychische gestoordheid? Wanneer dat niet het geval is en men werpt wel duivelen uit, kon de psychische schade wel eens veel groter zijn dan de hulp die men denkt te bieden. Of de 'duiveluitwerpers' krijgen zelf de kous op de kop. Denk aan de zonen van Skeva (Hand.19:13).

Onlangs is een boek verschenen met als titel: "Geestelijke strijd; demonie en bevrijding in christelijk perspectief" (uitgave Boekencentrum). Daarin wordt geschreven dat uitwerpen van duivelen/demonen ook in onze tijd weer een plaats zou moeten of kunnen krijgen. Ik kan daar bijbels gezien geen speld tussen krijgen. Maar ik ben, gezien de geschiedenis, vuurbang voor brokken die men daarbij zou kunnen maken door bijv. een verkeerde diagnose te stellen. Ik heb dit boek besproken in een artikel voor De Waarheidsvriend (uitgave van de Geref.Bond) en daarbij een aantal kritische vragen gesteld. (Het artikel is nog niet geplaatst. Ik denk dat dat binnenkort zal gebeuren).

Ik zou twee opmerkingen willen maken:

1. Ik geloof dat bezetenheid met name voorkwam toen Jezus op aarde was. De duivelen hebben zich daar met alle macht tegen willen verzetten. Wonderlijk dat het voor hen precies verkeerd uitpakt: Jezus blijkt sterker dan de duivelen, de duivelen verliezen het. Hetzelfde is het geval in het boek Handelingen en de eerste-christentijd. Tegen de uitstorting van de Heilige Geest (Hand.2) en de bijzondere werking van de Heilige Geest komen de anti-geesten/duivelen (vaak wordt gesproken van onreine geesten) in het geweer. Maar ook dan verliezen ze het.

Wat was die bezetenheid in de tijd van Jezus en van het Nieuwe Testament? Ik denk: het bezetten door boze geesten/duivelen van mensen, die daardoor psychisch en/of lichamelijk helemaal en ernstig gestoord raakten en hun persoonlijkheid kwijt raakten.

Zou dat ook in onze tijd kunnen? Ja, maar dan moeten we heel voorzichtig zijn.Mensen die bijv. psychisch ernstig gestoord zijn, horen bij een psychiater of in een psychiatrisch ziekenhuis. Daarnaast kan de duivel de psychische gestoordheid als invalspoort gebruiken (misbruiken!) om die mensen te bezetten. Je kunt ook denken aan ernstig drugverslaafden of aan mensen die op heel ernstige wijze in aanraking kwamen met satanisme. Maar nog eens: ik ben daar uiterst voorzichtig mee. Ik ben er in mijn ambtelijke praktijk ook niet mee in aanraking gekomen. Wel ben ik verschillende malen in aanraking gekomen met mensen waarvan ik dacht: je bent (waarschijnlijk) niet bezeten, maar wel ernstig gebonden. Wat deed ik dan? Krachtig met zulke mensen bidden om Gods hulp en bevrijding. Een enkele keer heb ik daarbij gebeden met handoplegging. En daarbij wees ik ook krachtig op de beloftewoorden van het Evangelie.

2. Bij bezetenheid denk ik, wat onze tijd betreft, eerder aan andere dingen. Waarom zou de duivel het in onze tijd niet heel anders aanpakken dan in de tijd van Jezus? Daar is hij sluw genoeg voor. Hij heeft meer pijlen op zijn boog dan we wel eens denken. Wat ik bedoel:

- Mensen kunnen bezeten zijn door geld. Het materialisme is in onze tijd groot. Wat dat betreft is er vaak weinig verschil tussen de geref. gezindte en een onkerkelijk iemand. Terwijl Jezus (en ook Paulus) dikwijls waarschuwt tegen de gevaren van de rijkdom (Matth.13:22, de rijke jongeling, Matth.19:23-24 (!) de rijke dwaas, de rijke man en Lazarus, 1Tim.6:9). En terwijl een groot deel van de wereld honger lijdt. "Geboeid door geld en goed" luidt de titel van een boek. "Geboeid" op twee manieren: je kijkt er geboeid naar; en je bent er geboeid/gebonden door.

- Mensen kunnen 'bezeten' zijn door alcohol of drugs. Dat is heel iets anders, zeg je? Heb je wel eens een alcoholist ontmoet? Die is zijn persoonlijkheid netzo goed kwijt als de bezetene van Gadara of hij is op weg er naar toe. Het alcoholgebruik (-misbruik!) is, ook in de geref. gezindte, groot. Het begint vaak met een paar pilsjes pakken, maar de maat is al gauw over- schreden. Ik heb er de nodige (beter: onnodige!) ellende van gezien. Denk aan de vele ongelukken door alcohol, ook onder ons.

- Mensen kunnen bezeten zijn door seks. De ene prikkel is nog niet verdwenen of je wilt alweer een sterkere prikkel. En we leven in een over-geseksualiseerde tijd. De duivel bezet mensen op dat gebied al gauw.

- Ik denk ook aan de tijdgeest, die ook in veel opzichten een anti-geest is. Ook wij ademen 'diezelfde lucht' in.

Is de geldduivel of alcoholduivel of seksduivel of een duivelse tijdgeest minder duivels dan de duivelen in het Nieuwe Testament die mensen bezetten? Denk het maar niet!

Conclusie: Jezus heeft niet voor niets in het Allervolmaaktste gebed leren bidden: "Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze". Denk bij "de boze" maar aan de duivel/demonen en hun macht. Vergeet daarbij niet dat de macht van Christus groter is. Daarom kunnen we niet zonder Hem, en is het gebed dat Jezus ons leerde bidden elke dag nodig.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

demonenoccult