Vriend heeft alvleesklierkanker

ir. Raymond H. Warnaar / 1 reactie

Vraag

Een vriend van mij gaat dood aan alvleesklierkanker. Als er ook maar één God bestaat, dan wil ik die God wel eens vertellen wat ik van Hem vindt. Dit is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt bij mij. En zeker ook niet bij heel veel anderen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag, maar wat moeilijk om die in een paar regels te beantwoorden! Zeker via deze website. Wellicht kan het beter via mail of per telefoon. Maar toch wil ik hier alvast wat dingen tegen je zeggen:

Je mag en je kunt God alles vertellen! Ook je frustraties en je boosheid. Hij weet precies wat je bedoelt. Hij heeft jou en mij gemaakt precies zoals Hij is, zeer goed, perfect! Hij heeft ons daarna als een wrede tiran in deze wereld aan ons lot overgelaten, lijkt het... zo zeggen kwade tongen. Die proberen God machteloos of dood te maken, net zoals een mug een olifant doodtrapt of het zwijgen oplegt.

God zelf zwijgt niet en is ook niet dood. Integendeel! Hij heeft met de grootste nauwkeurigheid laten opschrijven wat er met de wereld van het eerste moment af gebeurd is. Waarom het kwaad (hongersnoden, ziektes, oorlogen, enz.) in de wereld gekomen is. Dat het niet Zijn schuld of machteloosheid is, maar dat het een gevolg is van onze eigen daden. Wie God niet gehoorzaamt, zal de dood sterven! Dat zei Hij tegen de eerste mensen, en dat zegt Hij nog steeds tegen ons. Tenminste als wij het willen horen door het lezen van de Bijbel. En God is geen slap mensje, Die dreigt en vervolgens niet straft. Van God kun je op aan! Wat Hij belooft doet hij!

En dat is zo ontzettend moeilijk te begrijpen, omdat wij helemaal niet zo in elkaar zitten. Wij doen niet wat wij beloven. Wij steken ons hoofd in het zand of kletsen ons er uit, of ontkennen het bestaan van God. God doet wat Hij belooft! En dat is ook zo ontzettend belangrijk en mooi om te weten, want God heeft in de Bijbel -naast al dat slechte en sombere nieuws over onze ongehoorzaamheid en de gevolgen daarvan- zo veel goed nieuws opgeschreven. Wat dan?

Dat God al het kwaad (ziektes, zonde, hongersnoden, aardbevingen, enz.) weer helemaal zal wegnemen! Dat Hij ons weer in een goede en perfecte wereld een plaats wil geven! God ziet dat jij lijdt vanwege je vriend! Hij heeft daar geen plezier aan. Integendeel. Hij laat jou en je vriend weten dat Hij jullie een leven toewenst zoals Hij dat bedoeld heeft. Hoe dan? Door God te vragen om vergeving van al je ongehoorzaamheid en ongeloof en door Hem te erkennen als je Schepper. Lees er maar over in de Bijbel, hoe vol liefde, zelfverloochening, goed en vriendelijk en betrouwbaar God is! Wie zijn zonde en ongeloof aan God belijdt (vertelt) en laat, zal vergeven worden! Maar als wij God niet willen kennen en erkennen, dan zal God even eerlijk en betrouwbaar blijven, maar dan tegenover ons. Wat kies jij?

Nog twee dingen (en dan stop ik, want het is onmogelijk om in dit antwoord alles over God te vertellen wat nodig is):

1. Waarom maakt God niet vandaag al alles in deze wereld beter en mooier? Het zou volgens onze maatstaven kunnen, net zoals wij een oude auto kunnen opknappen. Maar God is een volmaakt perfecte God die niet met de zonde kan en wil leven, zoals wij dat wel kunnen. Door onze ongehoorzaamheid is de huidige aarde vervloekt en besmeurd, onder de invloed van de satan. Geen opknappen meer aan! Daarom zegt God in Zijn Woord dat Hij de aarde kompleet zal vernietigen en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal maken waarin geen onvolmaaktheid meer kan inkomen. Daar mogen we naar uitkijken!

2. Nog iets heel belangrijks: ik schreef al dat God doet wat Hij zegt. Hoe kan het dan dat Hij toch weer een nieuwe wereld belooft terwijl wij ongehoorzaam zijn? Omdat Zijn Zoon Jezus Christus naar deze wereld gekomen is om de straf te dragen van iedereen die op Hem vertrouwt en in Hem gelooft. Als wij de Heere Jezus kennen en erkennen, zullen wij Hem ook lief gaan krijgen om het grote offer dat Hij gegeven heeft (zijn eigen leven!). Als wij zo Jezus erkennen, scheldt God je ongehoorzaamheid kwijt en belooft Hij dat wij met Zijn Zoon Jezus in die nieuwe wereld mogen leven en nooit meer zullen zondigen. En opnieuw: God doet wat Hij belooft.

Sterkte in alles en ik hoop dat je door deze vraag God zult gaan zoeken en God gaat leren kennen! Hij stuurde Zijn Zoon Jezus naar deze aarde om tijdens Zijn verblijf op aarde mensen beter te maken, ruzies op te lossen, demonen uit te werpen, doden op te wekken, om te laten zien dat Hij echt God is. Maar boven alles kwam Hij naar deze aarde om in plaats van zondige mensen de (kruis)dood vrijwillig in te gaan, zodat zondige mensen zoals ik en jij vergeving en het eeuwige leven kunnen krijgen. Is dat niet onvoorstelbaar groot?

Ga door het gebed naar de Heere Jezus toe, de Zoon van God. Daar alleen is het echte leven en de echte rust. Hij zegt het in de Bijbel: Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28).

Hartelijke groet en wellicht hoor ik nog van je,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

boosheidlijdenziekte
1 reactie
dijna61
Misschien helpt het je deze boeken eens te lezen;
"Geen recht op de dag van morgen" en "De dood is nergens veilig".
Allebei van de schrijver Pé de Bruin. Uitgegeven door Bosch en Bilthoven. Hopelijk zijn ze nog ergens verkrijgbaar.