Partner zegt geloof vaarwel

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Mag je scheiden als je wel als gelovigen in de kerk getrouwd bent maar wanneer je partner in de loop van het huwelijk het geloof vaarwel zegt, zich ergert aan christelijke gebruiken en wekelijks commentaar heeft op de kerkgang van zijn vrouw?

Antwoord

2 reacties
Mona
Als de ongelovige man bij zijn gelovige vrouw wil blijven, dan hoef je niet te scheiden.

1 Korinthe 7 vers 13:
En als een vrouw een ongelovige man heeft, en deze stemt er mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.

Maar mij lijkt een goed gesprek wel op zijn plaats: Als hij bij zijn vrouw wil blijven, moet hij zich zodanig gedragen dat ze normaal kunnen samenleven. Hij weet wat de christelijke principes zijn. Vooral als er kinderen in het spel zijn.

Lees ook vers 15 eens:
Maar als de ongelovige scheiden wil, laat hij scheiden. De broeder of de zuster is in zulke gevallen niet gebonden.
God heeft ons echter tot vrede geroepen!

En in 1 Petrus 3 vers 1 staat:
Evenzo vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook
als sommige mannen aan het Woord ongehoorzaam zijn,
zij door de levenswandel van de vrouwen, zonder woorden gewonnen kunnen worden.

De houding van de gelovige vrouw is erg belangrijk, ook als er gespot wordt of als er duidelijke ergernis is. Het is wel duidelijk dat deze verdraagzame houding er alleen kan zijn, als de vrouw volkomen vanuit de genade van de Heere leeft.
Mona
Ik wil dit er nog even bij voegen dat het huwelijk wel wettig is gesloten.
De Heere heeft duidelijk aangegeven dat Hij echtscheiding verafschuwd.
Daarom zal de gelovige partner er alles aan doen om het huwelijk in stand te houden. Ook al zal dat soms veel lijden, eenzaamheid en verdraagzaamheid kosten.