Donorregistratie

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar. Volgend jaar gaat de donorregistratie veranderen. Je bent automatisch donor tenzij je anders aangeeft. Ik weet al dat ik graag donor wil zijn en zou me dus nu al willen registreren. Ik heb hier uiteraard met mijn ouders over gesproken. Zij willen zelf wel donor zijn, maar ze hebben zelf laten vastleggen dat de nabestaanden het mogen beslissen. Ze willen dat ik dit ook zo doe.

Ik zou zelf echter liever laten registreren dat ik sowieso donor ben en dan eventueel bepaalde organen niet wil doneren. Ik denk namelijk dat mijn ouders niet zouden kunnen beslissen dat mijn organen gedoneerd mogen worden als ik nu op jonge leeftijd hersendood verklaard zou worden (en ik als gevolg van die beslissing dus definitief kom te overlijden). Ook kan ik zelf aangeven welke organen ik wil doneren en welke niet, zo weet ik zeker dat er volgens mijn wensen gehandeld wordt. Ik wil natuurlijk niet tegen de wil van mijn ouders ingaan, maar tegelijkertijd wil ik zelf wat anders. Wat zou u mij aanraden?

Antwoord

Mijn antwoord is kort: ik vind dat je als volwassen vrouw je eigen keus in dit soort zaken mag maken. Van ouders mag je verwachten dat ze deze keuze respecteren.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

donatie en transplantatie
1 reactie
kejak
Wat ik mis in de hele discussie hierover is dat de kans dat je daadwerkelijk donor wordt - ook
als je hebt aangegeven dat je dat wilt - vele malen lager ligt dan de 100 % kans dat je ooit zult overlijden. Er wordt soms een beeld geschetst alsof zodra je de laatste adem hebt uitgeblazen een paar overheidsfunctionarissen langs komen om je stoffelijk overschot in beslag te nemen. Je bent automatisch donor tenzij je anders aangeeft. Dit is gewoon niet waar. Als je na een ziekbed overlijdt, op slag dood bent bij een verkeersongeval of wat voor andere situatie dan ook dan is het klaar; je bent dood en al je organen zijn dientengevolge onbruikbaar.
De vraagsteller lijkt hier van op de hoogte - ze heeft het over een situatie waarin je hersendood bent - toch lijkt het me goed om hier eens de vinger bij te leggen.
Of je vervolgens in die situatie donor zou willen zijn is een andere discussie; wellicht kun je het bovenstaande meenemen in je overweging hierover.