Plaats van de besnijdenis

Ds. H. Korving / 24 reacties

Vraag

Wat was de reden dat de besnijdenis op de plek van de voorhuid moest gebeuren? Waarom niet in de hand of in je voet? Hebben het hart en de voorhuid van een man bepaalde overeenkomsten? Is dat de reden dat ze zich daar moesten besnijden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat de besnijdenis juist op die plaats diende verricht te worden is inderdaad niet willekeurig, alsof het ook in de hand of voet had kunnen gebeuren. De besnijdenis van de voorhuid raakt aan de voortplanting en daarmee aan de groei en het voortbestaan van het volk als aan de Heere toegewijd en voor de Heere bestemd volk, heilig dus. Het raakt dus ook, iets anders gezegd, aan de bron van het leven. God is de God van het leven, in de diepste zin van het woord. Alles wat wij van nature voorbrengen is voor de Heere onrein. Wie zal een reine voortbrengen uit een onreine? Het ware leven kan God alleen geven en wordt beleefd in het genadig verbond met Hem.

De zonde moet worden weggedaan. Daarom spreekt Paulus ook in Kol. 2 over de besnijdenis als het uittrekken van het lichaam der zonde. De doop laat op een andere manier dezelfde geestelijke symboliek zien: de afwassing der zonden. Deut. 10:16 legt een verband tussen de besnijdenis en de vernieuwing van het hart. Het staat ook als een belofte in Deut. 30:10: God zal het doen. In Jer. 4,4 klinkt de oproep om het hart te besnijden.

Het verbondsteken heeft dus zeker een geestelijke waarde en vraagt om een innerlijke  vernieuwing, want zo alleen zullen we in overeenstemming met dit verbond met God kunnen leven.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord,
met vriendelijke  groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

besnijdenis
24 reacties
Omega
@Mortlach De kinderarts L. E. Holt waar Hobrink aan refereert wordt ook in tal van wetenschappelijke artikelen over besnijdenis aangehaald. Zijn onderzoeken (en dat zijn er nogal wat) lijken mij dus vrij onomstreden. Ggogle hem maar eens. Overigens zijn die studies bepaald niet positief als het gaat over de (psychische) effecten van besnijdenis op latere leeftijd in de Westerse cultuur; maar dat terzijde.

Een interessant zijsprongetje... Op dit moment wordt in delen van Afrika een door de VN (WHO) opgezet besnijdenisprogramma uitgevoerd onder jongens, om zo HIV en AIDS te voorkomen. Dus op plaatsen waar geen of nauwelijks hygiëne is, of bij primitieve culturen, heeft het verwijderen van de voorhuid blijkbaar positieve effecten. Vergelijkbaar met een volk van honderduizenden mensen dat door een woestijn trekt, zeg maar ;-)

Nog een boeiend detail dat ik tegen kwam in de Jeruzalem Post: steeds minder joden (zowel in Israël als wereldwijd) laten hun kinderen besnijden. @Elsss Je conclusie klopt dus niet, maar misschien is deze trend wel de reden dat er steeds meer vrouwen in Israël overlijden aan baarmoederhalskanker...

Tot slot (althans voor nu). Een goede kennis van mij is chirurg en ik heb de vraag over het stollingspercentage op de achtste dag ook voorgelegd. Zijn reactie, ik vat het samen: "Bij gezonde baby’s is op de achtste dag het niveau aan vitamine K het hoogst. Deze vitamine bepaalt het stollingsgehalte."

En dat is opmerkelijk, want volgens de wetenschappelijke literatuur hierover die ik heb gelezen is de eerste drie dagen vitamine K bij baby's zelfs volledig afwezig. Dat betekent dat als een pasgeboren baby voor de achtste dag geopereerd moeten worden, hij 1mm vitamine K krijgt geïnjecteerd.

Kortom, vooralsnog lijkt Hobrink (of beter nog kinderarts L. E. Holt) in deze zaak gelijk te hebben. Tot het tegendeel wordt bewezen...
mortlach
Tja, ik lees ook dat Holt besnijdenis bij zowel jongens als meisjes voorstond als middel tegen masturbatie, want dat is natuurlijk ook belangrijk /s
Omega
@Mortlach Een vrij algemene gedachte onder medici zeventig jaar geleden...
mortlach
@omega en ongetwijfeld een aantal religieuzen anno 2019 :-)