Dochtertje van Jaïrus

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over de geschiedenis van het dochtertje van Jaïrus. Ik las de geschiedenis in Mattheüs. Daar staat: “Toen Hij deze dingen tot hen sprak, zie er kwam een leidinggevende, die Hem aanbad en zei: Mijn dochter is zojuist gestorven, maar kom, leg Uw handen op haar en zij zal leven,” Matth.9:18.

In Markus staat: “En zie, er kwam een van de hoofden van de synagoge, wiens naam Jaïrus was; en toen hij Hem zag, wierp hij zich neer aan Zijn voeten en smeekte Hem dringend: Mijn dochtertje ligt op sterven; ik smeek U dat U komt en de handen op haar legt, zodat zij behouden wordt en zal leven”, Markus 5:22-23, HSV.

En in Lukas: “En zie, er kwam een man, van wie de naam Jaïrus was. Hij was een leidinggevende in de synagoge. Hij viel aan de voeten van Jezus en smeekte Hem naar zijn huis te komen. Hij had namelijk één kind, een dochter van ongeveer twaalf jaar, en die lag op sterven. Toen Hij erheen ging, drong de menigte zich om Hem heen”, Lukas 8:41-42 HSV.

In Lukas en Markus komt ook na het voorval met de bloedvloeiende vrouw de boodschap dat Jaïrus’ kind is overleden: “Terwijl Hij nog sprak, kwam er iemand van het huis van het hoofd van de synagoge en zei tegen hem: Uw dochter is gestorven; val de Meester niet lastig”, Lukas 8:49, HSV. Hoe kan ik dit verschil zien? Laat de grondtaal misschien ruimte voor een andere vertaling van de passage uit Mattheüs? Meestal zeggen we natuurlijk dat de evangeliën elkaar aanvullen als het om verschillen gaat. Maar dit kan natuurlijk niet allebei zo zijn.

Ik ben er overigens niet op uit om de Bijbel te bekritiseren of ‘fouten’ te zoeken. Maar ik liep er tijdens het lezen tegenaan.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Bedankt voor je vraag. Je hebt de Bijbel goed gelezen en gezien dat er een verschil ligt tussen Mattheüs enerzijds en Markus/Lukas anderzijds. Dit verschil is niet op te lossen door een andere vertaling te kiezen. De grondtaal van Mattheüs laat geen ruimte om het anders te vertalen dan dat Jaïrus zegt dat zijn dochter gestorven is.

Is er dan sprake van een tegenstelling? Niet direct. Er zijn namelijk meerdere verschillen tussen Mattheüs enerzijds en Markus/Lukas anderzijds, waarvan de lengte wel de meest voorname is en vervolgens dat de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw er schijnbaar even tussen door verteld wordt. Deze twee gegevens wijzen de kant uit van waaruit het ook inzichtelijk is te maken is dat hier geen sprake is van een tegenstelling, maar een verschil in wat Mattheüs als boodschap aan de lezers wil meegeven, t.o.v. wat dat wat Markus en Lukas uit deze geschiedenis als boodschap willen doorgeven.

Mattheüs laat in zijn vertelling veel dingen die Markus en Lukas wel vertellen, liggen om zich helemaal te concentreren op de kernboodschap van de geschiedenissen, namelijk dat het optreden van de Heere Jezus om geloof vraagt. Hij noemt daarom vanaf het eerste moment dat Jaïrus (uiteindelijk) gelooft dat de Heere Jezus machtig is om zijn dochter uit de dood op te wekken, evenals hij de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw kort aanhaalt om haar vertrouwen in de genezing door aanraking van Zijn kleding alleen voor het voetlicht te halen. Ook de omringende geschiedenissen zijn ten opzichte van Markus en Lukas korter en hebben steeds de concentratie op geloof of ongeloof.

Inderdaad is er dus een verschil tussen Mattheüs en Markus/Lukas, maar dit verschil is geen tegenstelling. Ook hier is sprake dat de evangelisten elkaar aanvullen, waarbij Mattheüs met het oog op zijn met name Joodse lezers de gelovige reactie van Jaïrus op de Heere Jezus wil accentueren, iets dat bij Markus en Lukas minder voor het voetlicht komt.

Ik hoop dat dit zo wat verheldert.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

tegenstrijdig
1 reactie
Jesaja40
Beste vraagsteller,

Er is gelukkig geen enkele tegenstrijdigheid te vinden. Het is de keuze van de evangelist die een verslag doet van het geheel. Talitha, de zieke dochter van Jaïrus is plotseling ernstig ziek geworden. Jaïrus heeft menigmaal Yeshua ontmoet in de synagoge waaraan hij leiding geeft. Jaïrus weet dat Yeshua mensen kan en wil genezen van hun ziekte. Ineens is die noodsituatie ontstaan en wie anders dan Yeshua kan uitkomst bieden.

Let op het detail wat Lucas aanbrengt. Hij noemt de leeftijd van het enigste kind. Als zij komt te sterven zullen haar ouders op latere leeftijd in volkomen armoede vervallen. Geen kans meer op later nageslacht voor Jaïrus en zijn vrouw. Hun familie sterft uit. Wat zag Lucas nog meer? Hij ziet een bloedvloeiende vrouw en weet dat ook haar kans op nageslacht uitgesloten is in die status. Er is dus bij twee partijen een zichtbare crisis waar te nemen.

Ook verborgen zaken worden aan het licht gesteld. De bloedvloeiende vrouw is geen spelbreker. Zij kent haar nood en willens en wetens raakt zij de omstanders aan. Dat zij daarmee een spoor van onreinheid trekt is ook iets wat rechtgezet moet worden. Wie heeft Mij aangeraakt zijn de woorden van Yeshua. Het antwoord is snel gegeven: iedereen hier loopt te dringen om maar vooraan te komen staan. De vrouw die de onreinheid heeft verspreidt kan er niet meer onderuit. Zie Leviticus 15:19

Met haar bekentenis komen tegelijkertijd boze blikken van personen die door haar toedoen onrein zijn geworden. Alle rituele handelingen die zij wellicht nog op die dag moesten uitvoeren worden opgeschort tot de volgende dag en na het grondig wassen van al hun kleren die zij aan hebben. Yeshua had ook niets kunnen zeggen en het daarbij laten. Maar wie weet dat er een overtreding heeft plaats gevonden moet dat kenbaar maken. Als die dat niet doet is die persoon ook in overtreding. Hier gaan kostbare minuten verloren in de ogen van de mensen. Maar wat is dat op de eeuwigheid, die aanklopt bij het huis van Jaïrus? Talitha blaast haar laatste adem uit en is daarmee aangekomen in het dodenrijk.

Het is een voldongen feit geworden. Onmiddellijk wordt de begrafenis voorbereid en binnen enkele uren zal dit jonge meisje in het graf liggen. Was Yeshua maar op tijd gekomen dan was dit niet gebeurd en zou Hij haar van haar ziekte genezen hebben.

Deze bewuste vertragende factoren leren ons om de samenhang te zien: onreinheid bij de vrouw, onreinheid bij de omstanders en onreinheid in het huis van Jaïrus door de dode Talitha.

Lucas weet wat voor impact alles heeft. Bovendien Lucas weet ook dat Yeshua de onreinheid van de mens kan en zal wegnemen. Hij is wat dat betreft een zeer fijne opmerker die exact weet hoe voorschriften en regels gelden voor het Huis van Israël.