Radeloos van de pijn

drs. P. C. Hildering / 4 reacties

Vraag

Ik ben radeloos. Precies een jaar geleden werd mijn knieholte op vakantie tijdens het lopen plotseling dik en pijnlijk. Pijn was ondraaglijk. Zelfs met oxixodon (5 mg x 2), dixlofenac (3x50 mg en 3x1000 mg) ging de pijn niet weg. Na terugkeer in Nederland een echo en MRI-scan laten maken. Geen vocht te zien, wel slijtage. Hiervoor heb ik in november een kraakbeen-shaving gehad en is alles schoongemaakt. Alles leek voorbij te zijn, tot na drie maanden geleden.

Nu doet mijn hele been zeer. Het brandt, voelt doof aan. De pijn is niet te beschrijven zo erg. Ik ben bij wijze van spreken liever mijn been kwijt. Weer een MRI gehad. Niets kunnen ze vinden. Ik kan geen 300 meter lopen en dan zwelt mijn knieholte op en sta ik te huilen van de pijn. De orthochirurg zien niks. We zijn nu een jaar verder, maar niets heeft geholpen.

Wat kan dit zijn? Ik slik nu drie maanden iedere dag drie keer 1000 mg paracetamol, 3x50 mg diclo en 2x5 mg oxicodom, maar zelfs met dit doet het erg pijn. Ik heb nu een second opinion gevraagd. Daarvoor krijg ik binnenkort weer een MRI, maar ik denk dat het probleem iets anders is: een zenuwbeknelling of aderverstoppong.

Ik rook en drink niet. Ik ben trouwens 38 jaar en kan nu letterlijk niks. Het gaat om mijn rechterbeen. Kunt u mijn helpen, ik wil af van de pijn (ook cordizonsteroide-prik gehad twee weken geleden).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een moeilijke situatie, veel klachten en geen diagnose, geen oplossing. De klachten die ik lees uit de beschrijving doen mij eerder neurogeen, d.w.z. komend uit het zenuwstelsel, aan dan geheel verklaarbaar uit de knie. Zo te lezen heeft de orthopeed zijn werk gedaan en het lijkt mij dat het via orthopedische interventie niet tot een oplossing zal komen. Als er geen neuroloog al naar gekeken heeft, dan zou ik eerst daarvoor kiezen. Komt die er ook niet uit, dan zal het een teamaanpak moeten worden. Dat is vaak wat zoeken in de regio – een combinatie van een statisch werkend specialist en één die verstand heeft van belastingverschijnselen. Te denken valt dan aan het meekijken van revalidatie, pijnteam, eventueel sportarts.

Dat er sprake is van een neurogene component komt ook doordat de beschreven pijnmedicatie onvoldoende is. Voor een neurogene  (ook wel neuropathische) pijn zijn er specifieke medicijnen waar, naast de huisarts, met name een neuroloog en anesthesist verstand van hebben. Ik hoop dat je met dit advies stappen kunt gaan zetten.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

pijn
4 reacties
Annne
Als aanvulling op het antwoord van de huisarts:
Het kan zijn dat je hersenen nog steeds het signaal afgeven dat er 'pijn' is.
Neuroloog lijkt mij inderdaad een goede stap of een doorverwijzing naar de pijnpoli in het ziekenhuis. Sterkte!
zingen
Mijn advies ga naar België. Daar kijken ze verder dan in Nederland. Na 3 jaar tobben is mijn man naar België gegaan. Hij had nekklachten. Daarvoor kwamen we daar. Vervolgens zei de arst die nek klachten komen voort uit je schouder. In nl hebben daar niet over gehoort. Na 3 jaar eindelijk serieus genomen in België met diagnose.
Je miet wel zelf betalen, kans is groot de de verzekering veel vergoed.
Catherine
Een specialist kijkt alleen in zijn eigen vakgebied wat er mis is. De orthopeed heeft verholpen wat hij moest verhelpen en dan is het voor hem klaar. Maar er is iets anders aan de hand, zodat je dus naar een andere specialist moet. Er zijn speciale pijnklinieken, waar je zo een verwijzing voor kunt krijgen. En in Nederland heb je recht op een second opinion als je er niet uitkomt. In zo'n pijnkliniek zitten meerdere specialismen. Als je te lang door blijft gaan met deze forse medicatie, bestaat de kans dat je afhankelijk wordt. Sterkte!
Jenn
Zelf ook vergelijkbare klachten gehad, weliswaar na een heupoperatie, maar de orthopeed kon niet ontdekken waar het vandaan kwam. Ik ben naar een Body Stress Release praktijk geweest en nu blijkt dat het uit mijn onderrug vandaan komt. Ben nu 3x geweest en van de zenuwpijn af, ook van de hoofdpijn en nekklachten ten waar ik al jaren mee gelopen heb. Het is alternatieve geneeskunde maar ik vond het de moeite waard.