Vrijwillige bijdrage voor kerk van jongere

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Hersteld Hervormde Kerk. Bij ons in de gemeente is het zo dat ieder lid vanaf 18 jaar een oproep krijgt voor vrijwillige bijdrage. Ik vind dat goed dat dat gebeurt. Nu ben ik net 18 dus kan ik binnenkort ook een brief verwachten. In de brief word je opgeroepen om eenmalig of per maand geld te geven aan de kerk. Er staat niet bij hoeveel verwacht wordt en het is niet verplicht. Het is dus aan jezelf of je wat geeft en hoeveel.

Ik heb zelf niet echt een idee wat ‘normaal’ is en hoeveel ik moet geven. Ik ben helemaal niet arm en kan best wat missen. Mijn studie word betaald door mijn ouders en ik heb een inkomen rond de 300 euro per maand en weinig uitgaven, alleen luxe produkten. Hoeveel adviseert u mij te geven en alleen aan de kerk of ook aan goede doelen of bijvoorbeeld de zending?

Antwoord

Beste vriend(in), fijn te merken dat je ook met deze dingen rekening wil houden. Het is niet alleen in de HHK maar ook in andere kerkverbanden dat men een vrijwillige bijdrage vraagt. En let wel: het is vrijwillig. In de oude Nederlands Hervormde Kerk werd vroeger kerkbelasting toegepast. Via de belastingdienst had men inzage in de inkomsten van gemeenteleden en kon de kerkvoogdij een aanslag opleggen die, als ik me niet vergis, 2 procent bedroeg van je netto inkomen. Toen dit systeem werd opgeheven, bleek dat de vrijwillige bijdrage meer opleverde.

Als je 300 euro per maand inkomsten heb en je studie wordt door je ouders betaald (wat een luxe!), kun je denken aan 10 procent. Je kunt dat verdelen over je eigen gemeente, de zending en andere goede doelen. En zegen bij de studie.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees ook: 'Betalen in de kerk'

Lees meer artikelen over:

collectegift