Lezing over opwekkingsmuziek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Zojuist lees ik in het Reformatorisch Dagblad een verslag van een lezing over opwekkingsmuziek. Ik lees dat er moeite is met het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. “Zijn bloed dat ons schoon wast...” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar deel aan hebt, zo lees ik. Als ik dat lees vraag ik mij af, hoe zit dat dan met bijvoorbeeld Psalm 116 “God heb ik lief”? Kunnen we dat wel zingen als dat niet zo is in je persoonlijk leven? Of Psalm 138: “Ik zal met mijn ganse hart Uw eer, vermelden Heer. U dank bewijzen.”

Antwoord

In de onderstaande artikelen staan betere argumenten.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/1244/veel-opwekkingsliederen-zingen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/24797/liederen-beinvloeden-de-inhoud-van-je-geloof

Nog meer over dit thema lezen? Je kunt ze vinden onder de tags 'liederen', 'gezangen' en 'gospel'.