(...) Het lijkt zelfs dat het een vanzelfsprekend is dat iemand kan zalig worden...

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ik ben erg op mezelf en ken eigenlijk maar weinig mensen die mij echt begrijpen als het gaat over de dingen van het koninkrijk Gods. Merk heel veel opstand als het gaat over de eenvoudige boodschap van het evangelie. Genade voor de grootste der zondaren, zei Bunyan ooit. Dit merk ik ook in mijn eigen boze hart en ken eigenlijk maar weinig mensen die het ook zo ervaren. Nu is de ervaring niet de grondslag van mijn geloof, maar er is wel een beleving van de echte kinderen van God die toch allen zullen zien wie zij zijn geworden. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Er is in Nederland een enorme opwekking gaande binnen de vrije evangelischen. Er wordt zoveel gesproken over de vrije wil van de mens. Kies voor Jezus en neem Hem aan. Hoe ze Hem aannemen, dat weet ik niet, maar ik maak me zorgen over deze groep mensen. De eenvoudige wijze waarop de bijbel spreekt over de enige Weg ten Waarheid en ten Leven laat zien dat er een GODSWONDER moet gebeuren met/in de mens. Waarom wordt er zoveel verondersteld dat wij als de gevallen mens in Adam onszelf nog kunnen oprichten om Christus aan te nemen, op de voorwaarden zoals ze in de bijbel worden genoemd. Dit is toch een weg die God zelf openbaart in de harten van zijn kinderen. Christus getuigt immers zelf in Johannes 6: Allen die het van de Vader gehoord en geleerd hebben die kome tot Mij. Er wordt nog zo weinig gesproken over de trekkende liefde: de Vader, Die altijd eerst zoekt voordat de mens Hem zoekt. Hij moet toch Zijn Zoon in ons hart openbaren? Er wordt nog zo weinig gesproken over van dood levend gemaakt worden. Het lijkt zelfs dat het een vanzelfsprekend is dat iemand kan zalig worden, waar is dat WONDER gebleven in deze tijd?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller!

Met je vraag weet ik niet goed raad. Stel je wel een vraag of plaats je een opmerking over de toeëigening van het heil? Zeg je: Ze nemen het tegenwoordig zo maar allemaal aan? Je wilt spreken van een wonder; en dat is het !!! Een wonder dat een zondaar gered mag worden en dat God zondaren redt!!! Maar het feit dat je de woorden Godswonder en wonder met allemaal hoofdletters schrijft, lijkt er veel op, ook als ik de rest van je verhaal lees, dat je dat wonder nog groter maakt dan het al is, en dat het zondoende iets miraculeus wordt. Waar blijft de eenvoudige boodschap van het evangelie, waar je zelf over spreekt.

Als ik je verhaal bij deze vraag lees, dan val ik je soms helemaal bij en op een ander moment sta ik heel ver bij je vandaan. Hoe kan dat? Je schrijft dat je erg op jezelf bent en dat je maar weinig mensen kent die je echt begrijpen. Leg je misschien de lat voor de ander erg hoog? Mogelijk veel te hoog. Stoot je manier van spreken over geloof anderen soms af om verder te spreken en te proberen je te begrijpen?

Je spreekt over 'echte' kinderen van God. Daarmee geef je aan dat er ook onechte kinderen van God zijn. Die laatste zijn er niet. Je bent kind van God of je bent het niet. Van nature zijn we het niet; niemand! Kind van God mag je worden door Christus; door het geloof in Hem. Door het geloof dat Christus voor ons/jou gestorven is, toen wij nog zondaars waren. Gestorven vanwege mijn zonde en opgewekt tot mijn rechtvaardigmaking. Dat geloof en die genade is gave van God. Dat wil zeggen: Gave die God wil geven. Zo maakt de Geest mij mede levend met Christus. Ik, die van huis uit dood ben door de misdaden en de zonden. Over wonder gesproken...

Of die wonderen gebeuren en of het een wonder is dat iemand zalig kan worden? Er is geen groter wonder immers: van dood levend worden! En God laat deze wonderen nog plaatsvinden, waar Hij dode zondaren leert zien wie ze zijn en leert leven van Christus. Er is genade voor de grootste van de zondaren. Betuig dat aan een ieder die het maar horen wil -of niet.

Misschien nog een subtiel verschil tussen jouw citaat uit Johannes 6:45 en wat er staat in vers 45. Subtiel en toch veelzeggend. Je schrijft: Allen die het van de Vader gehoord en geleerd hebben die kome tot Mij. In de bijbel staat: Een ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij. De Heere maakt levend door de Geest, door middel van het (gepredikte) Woord. En levend gemaakten zet hij in beweging. Als je zorg hebt om andersdenkenden bidt voor hen en betuig het evangelie aan hen. Om zo samen Gods naam groot te maken! Is dat niet de reden waarom God zondaren redt?!

Met vriendelijke groet,
Ds. J. van het Goor, Rijssen

Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen