Zeven donderslagen Openbaring

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel wordt gesproken over de zeven donders(lagen), Openbaring 10. Wat wordt hiermee bedoeld? Men zegt dat die profetie van de zeven donders(slagen) in 2008 in vervulling zijn gegaan. Wanneer denkt men dan dat ze in vervulling gingen en wat gebeurde er toen?

Men zegt dat Maitreya de antichrist is en dat zegt hij zelf ook. Wat is uw visie hierop?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Openbaring 10 geeft ons een machtige beschrijving van Christus in Zijn majesteit. In de verzen 3 en 4 wordt gesproken over zeven donderslagen die hun stemmen lieten horen. Johannes wilde opschrijven wat de donderslagen gesproken hadden, maar kreeg door een stem uit de hemel een verbod: verzegel wat de donderslagen gesproken hebben en schrijf het niet op. De vraag is nu: wat hebben die donderslagen gesproken en is dat in 2008 vervuld?

A. De Kanttekeningen wijzen op:  enige verborgenheden of voorzeggingen van toekomende dingen. Verder zeggen ze dat sommigen van gedachten zijn dat in Openb.14 de inhoud van de zeven donderslagen bekend gemaakt is (zie 14:2).

B. Andere verklaarders schrijven dat de donderslagen die uitgaan van de troon de woorden van God zelf zijn, die op dát moment voor Johannes nog niet gekend of uitgelegd mocht worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze tot op de dag van vandaag nog niet geopenbaard zouden zijn. De zeven donderslagen worden later in Openbaring verklaard, mogelijk hebben ze betrekking op de zeven schalen (Openb.15-16) die de allerlaatste oordelen beschrijven vlak voor de wederkomst van de Heere Jezus.

Als uitleg B de juiste is, dan is het duidelijk dat in 2008 de profetie niet in vervulling is gegaan. Het is sowieso moeilijk en theologisch gevaarlijk om jaartallen in te gaan vullen. Niet rekenen, wel letten op de tekenen der tijden!

Het heeft ook alles te maken met hoe je het hele boek Openbaring leest: historisch of profetisch. Is het meeste reeds vervuld of moet het meeste nog definitief in vervulling gaan? Dat laatste meen ik.

En dan zijn we nog niet toe aan de zeven schalen van Openbaring 15-16, maar zal vooraf de profetie van de zeven zegels (Openb. 6-8) en van de zeven bazuinen (Openb. 8-9) nog vervuld moeten worden.

Uw tweede vraag gaat over de Maitreya: is dat de antichrist?

Antwoord: Er zijn reeds vele antichristen uitgegaan 1 Joh. 2:18, maar dé eindtijdelijke antichrist moet nog komen. Er zijn nu reeds vele voorlopers van hem op het wereldtoneel verschenen. Antichrist = een persoon die tegen en in de plaats van Christus zal zijn. Hij zal zich tegen Christus opstellen en Zijn plaats willen innemen. Een valse Christus: die spreekt als de draak en er uitziet als het Lam.

Jezus waarschuwt in Joh. 5:43 al voor een concreet persoon (enkelvoud!) die komen zal in zijn eigen naam en die zal massaal worden aangenomen door de mensen inclusief het joodse volk. Als valse Messias zal de antichrist het koningschap van Israël voor zich claimen in de eindtijd. Hij wordt ook wel genoemd de valse profeet  (Openb. 19) of het beest uit de aarde (Openb. 13) of de zoon van het verderf, de wetteloze die zich in de tempel als god zal laten vereren (2 Thess. 2) die bij de wederkomst door Jezus Christus zelf zal worden verteerd door de adem van Zijn Mond en geworpen in de poel van vuur.

Op grond van deze gegevens vermoed ik dat het een afvallige leider zal zijn uit het joods volk in de eindtijd die claimt de Messias te zijn die zowel godsdienstig en politiek de touwtjes in handen zal krijgen en een absoluut heerser zal zijn.

Het is frappant om te zien dan ook in andere grote religies een grote leider in de eindtijd wordt verwacht.

-In het Hindoeisme heb je de Avatara’s = belichaming van de god Visjnoe: Krishna en Boeddha waren ook al incarnaties van Visjnoe. De laatste die nog verwacht wordt is: Kalkin, de ruiter op het witte paard: de avatar die aan het einde van de tijden opdaagt (zie Openb. 6:2!)

-In het Boeddhisme heb je de Maitreya = de vriendelijke, die voorbestemd is om de volgende Boeddha te zijn.

-In de Islamitische eindtijdverwachting  heb je de figuur van de Imam Mahdi. Een imam = geestelijk leider en Mahdi = de door God geleide. Deze Mahdi zal verschijnen op aarde om aan alle ongerechtigheid en einde te maken, hij zal trekken van de Messias vertonen

-In het Jodendom: de Joodse Messias: zie Joh. 5:43; niet de Heere Jezus, Die kwam in de Naam van zijn Vader en niet werd aangenomen,  maar een ander die komt in zijn eigen naam.

-In het New Age-denken spreekt men over de komende wereldleraar op aarde die trekken van de Bijbelse Jezus, islamitische Mahdi, hindoeïstische Kalkin , de boeddhistische Maitreya en de joodse Messias vertoont. De Satan zal alle aanhangers van de wereldreligies doen geloven dat de Antichrist deze wereldleraar zal zijn.

Onverloste mensen zullen in Hem een verlosser, een Heilandfiguur zien en hem massaal aanhangen, maar de wederom geboren christenen weten dat die eindtijdelijke persoon niet de ware Christus is, maar de valse Christus zal zijn, waar Jezus in zijn rede over de eindtijd ook zo voor waarschuwt, Matt24:24.

NB: Van elke ’Christus’ die zich zal aandienen via grote advertenties, massaal verspreide geschriften en toespraken in zalen en stadions, geldt wat staat in Matt 24:23:  zie hier is de Christus, maar gelooft het niet! Daarom: de schapen kennen de goede Herder en horen Zijn Stem en volgen Hem. Een vreemde zullen ze niet volgen, want ze kennen Zijn stem niet.

Hartelijke groet,
ds. M. M. van Campen, Rotterdam-Zuid

Ds. M. M. van Campen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam-Zuid
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

antichristOpenbaring