Geen gordel om

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Er is hier een aantal christelijke en ik denk ook wel reformatorische basisscholen in de buurt. Het valt mij op dat veel moeders (en soms ook vaders) vrij gemakkelijk hun kinderen in de auto zetten en zonder dat ze in de gordel gezet worden al wegrijden. Zelf vind ik dit roekeloos en zou ik dit nooit doen met mijn (klein)kinderen. Heeft dit te maken met geloofsvertrouwen net zoals bij bijvoorbeeld niet vaccineren? Behalve uit veiligheidsoogpunt hebben we hier toch gewoon te maken met regels/wetten zoals die door de overheid bedacht zijn? Het stukje gehoorzaamheid naar de overheid mis ik hier ook. Gelukkig zie ik ook ouders die wel goed bezig zijn hoor.

Antwoord

Bedankt voor uw vraag. Of het hier al dan geen geloofsvertrouwen betreft, kan ik niet beoordelen. Over het algemeen kunnen we stellen dat wij God niet moeten verzoeken. Vandaar dat in de Bijbelse tijd rond platte daken een hek gezet werd. Dat is onze verantwoordelijkheid.

Zaak is wel dat wij de overheid gehoorzaamheid verschuldigd zijn, zij het dan niet boven God. Dus als de overheid dingen van ons vraagt die tegen Gods Woord ingaan, dan vraagt de HEERE gehoorzaamheid aan Zijn Woord. Een gordel lijkt mij een andere zaak dan vaccineren. Het lijkt mij nu niet nodig om hier theologisch dieper op in te gaan. Al eerder is op Refoweb over inenten en verzekeren geschreven.

Hopelijk heb ik uw vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

2 reacties
CrA
Beste vraagsteller, ik denk dat het eerder te maken heeft met gemakzucht dan met geloofsvertrouwen. Als je constateert dat dergelijk gedrag veel voorkomt spreek de ouders, als dit mogelijk is, erop aan of meldt het bij de schoolleiding, zodat zij er bv via een schoolkrant aandacht aan kunnen besteden. En als dit niet allemaal niet helpt kun je de politie informeren, zodat zij kunnen controleren en desnoods verbaliseren.
lin1991
Gemakzucht!