Huilebalk

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Ik ben nooit een huilebalk geweest, maar tegenwoordig hoeft er maar iets te gebeuren of ik voel tranen opkomen. Op zich niet erg als ik alleen ben, maar meestal komt het op momenten dat het niet uitkomt. Daar heb ik zo'n hekel aan! Nu is er de laatste tijd wel veel gebeurt wat een behoorlijke impact heeft op mijn leven, dus dat zal wel een rol spelen. Maar hoe kan ik het voorkomen dat ik moet huilen? Hoe komt het dat de een eerder tranen heeft dan de ander? Wat is het nut van tranen? Er wordt wel eens gezegd dat huilen oplucht, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik voel me alleen maar opgelaten en uitgeput na een jankpartij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Over het nut van huilen is weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Volwassenen huilen voornamelijk bij het verlies van dierbaren en als ze niet weten hoe ze met de situatie om moeten gaan. Ik weet niet of dat bij jou van toepassing is, mogelijk speelt het mee. Je schrijft zelf dat er wel één en ander gebeurd is in je leven.

Waarom sommige mensen sneller huilen dan anderen kan verschillende oorzaken hebben. Vrouwen huilen vaker dan mannen, er wordt wel gedacht dat een oorzaak ligt in de hormonen. Het vrouwelijk hormoon prolactine maakt de huildrempel lager, het mannelijke hormoon testosteron zou maken dat iemand minder snel huilt. Ook culturele factoren spelen een rol, van mannen wordt minder geaccepteerd dat ze huilen (stoere jongens huilen niet...).

Wat mij verder vaak opvalt is dat mensen die in hun jeugd emotionele tekorten hebben opgelopen, dikwijls veel moeite hebben om hun emoties te uiten en dus ook om te huilen. Je moet je voorstellen dat een baby en ook een kind huilt als hij zich onprettig voelt, honger heeft, kou of pijn. Dat is aanvankelijk vooral een biologische reactie, een efficiënte roep om bijstand, hulp of troost. Als ouders of anderen daar niet of op een onprettige manier op reageren, leert een kind zichzelf het uiten van emoties en het huilen af. Want waarom zou je je emoties uiten of huilen als je dan alleen maar meer gekwetst wordt? Dus in dat opzicht vind ik het wel gezond als iemand kan huilen.

Huilen lucht niet altijd op. Huilen kan wel zorgen dat anderen je de troost bieden die je nodig hebt. Jij zegt dat je het huilen probeert tegen te houden en dat dat vaak niet lukt. Nee, hoe harder je tegen de tranen vecht, des te harder komen ze terug. Waarom houd je het huilen tegen? Schaamte? Is dat terecht? Vaak niet. Van iemand anders accepteer je meestal wel dat ze in een bepaalde situatie huilen. Soms kan het al helpen als je merkt dat de tranen je hoog zitten, om dat even te benoemen. Gewoon even zeggen dat je er tranen van in je ogen krijgt. Verder is het belangrijk dat je over de dingen die in je leven gebeurd zijn en die impact op je hebben, je regelmatig met bijvoorbeeld vrienden praat en dan ook ruimte geeft aan je emoties. Dat kan maken dat je er op ongewenste momenten minder last van hebt.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

emotiehuilen
1 reactie
waldboy
Onze emotie krijgen we van God. De manieren om ze te uiten ook. Waarom zouden we ze dan tegenhouden?
Vragensteller jij gaat je met andere mensen vergelijken. Je bent echter een uniek persoon. Jij hebt jouw emoties en jouw manieren om ze te uiten. Je bent Zijn schepping. Probeer dat niet te veranderen.