Trouwkaart opstellen

Ds. A. van Lingen / Geen reacties

Vraag

Wij gaan binnenkort trouwen en nu heb ik een vraag over de tekst op de kaart. Mag je zetten: de kerkelijke inzegening of is dat een rk- gedachte? En hoe spreek je de dominee aan. Op de ene kaart staat: de dienst wordt geleid door ds.  en je ziet soms ook: de dienst wordt geleid door de weleerwaarde heer ds. ... Wat is gebruikelijk in de N.H.-kerk?

Antwoord

Je kunt rustig de term kerkelijke inzegening gebruiken. Dat is de gebruikelijke term voor de zegen die tijdens de huwelijksdienst door de predikant wordt gegeven. Het lijkt mij niet Rooms. Daar zal men eerder de term inwijding willen gebruiken. Dat is voor het huwelijk geen juiste term lijkt mij, daar het huwelijk geen sacrament is. Het huwelijk is echter wel een heilige zaak (zie huwelijksformulier). Daarom lijkt mij inzegening een heel mooi woord.

Op de kaart moet je ter aanduiding van een predikant eenvoudig Ds. schrijven. Geen weleerwaarde heer erbij. Dat is gebruikelijk voor de aanhef in een brief waarin je de predikant aanspreekt. Het is trouwens zo wie zo beter zo eenvoudig mogelijk taalgebruik op officiële stukken te gebruiken. Het is niet 'deftig' om wollig taalgebruik te bezigen. Het lijkt interessant, maar het is bombastisch.

Ds. A. van Lingen

Tags in dit artikel:

trouwplannen