Stemmingswisselingen

M. M. Methorst / geen reacties

27-06-2014, 08:55

Vraag

Al een heel aantal jaren zit ik (vrouw, 27 jaar) niet lekker in m'n vel (veel stemmingswisselingen, onverklaarbare angst, moeite met concentratie, het gevoel alsof iedereen tegen me is). Het beheerst mijn hele leven en heeft helaas al een aantal relaties beschadigd... Na al die jaren ben ik er inmiddels achter dat mijn menstruatie en de hele hormoonhuishouding daar omheen een heel grote rol hierin speelt en mede daardoor slik ik de pil. Ik merk dat mijn klachten hiermee wat afnemen, maar rond mijn menstruatie komt het in alle hevigheid weer opzetten, ook als ik geen stopweek heb.

Nu had ik gehoord van het homeopathische middel 5-HTP (5-hydroxytryptofaan, van Solgar) en dat gebruik ik nu sinds twee weken. Het is een natuurlijk middel dat aanzet tot een hogere serotonine productie. Ik voel me hiermee zoveel beter; zo goed heb ik me in al jaren niet gevoeld! Als ik moet werken probeer ik zeker een capsule in te nemen omdat ik dan me veel beter kan concentreren en ik 's avonds ook minder angst heb. Ook mijn stemming verandert niet zo sterk meer. Ik voel me echt heel goed: niet meer zo neerslachtig en mijn 'problemen' lijken niet meer zo torenhoog.

Mijn vragen zijn echter: kun je dit middel altijd maar innemen en kun je er verslaafd aan raken? Mag je het samen met een anti-conceptiepil innemen? Kan er een soort rebound-effect optreden? Ik weet dat je een serotonine stapeling kunt krijgen van sommige reguliere anti depressiva middelen, is dat ook bij deze 5-HTP het geval? Van mijn huisarts mag ik het gebruiken, maar hij wist me er eigenlijk niets over te vertellen, vandaar dat ik hier mijn vragen stel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lichaam maakt vanuit het stofje 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) inderdaad serotonine aan, waardoor men hogere serotoninespiegels in het bloed krijgt. Het lijkt daarbij op de werking van antidepressiva die via een ander werkingsmechanisme ook zorgen voor voornamelijk hogere serotoninespiegels.

In principe zijn er geen bezwaren tegen het gebruik van 5-HTP. Het is ook niet verslavend, zoals andere psychische medicatie dat wel kan zijn. Er zijn geen richtlijnen over hoe lang het middel gebruikt mag worden. Maar algemene adviezen zijn om het bijvoorbeeld vijf weken wel en dan vijf weken niet te gebruiken. Bij het stoppen is er het risico op een rebound-effect, dit kan bijvoorbeeld slaapklachten en angst zijn. Er is geen bezwaar om 5-HTP te combineren met de anti-conceptiepil. Wel kunnen er bijwerkingen onstaan die men ook kan krijgen bij het gebruik van anti-depressiva. Hieronder vallen: slaperigheid of juist slapeloosheid, een droge mond, duizeligheid, hartkloppingen, transpireren, misselijkheid, verstopping, aankomen in gewicht, moeilijk plassen en minder zin in vrijen.

Serotoninestapeling is ook bekend onder de naam serotoninesyndroom. Dit is een potentieel levensgevaarlijk syndroom wat wordt veroorzaakt door medicijnen die de serotoninespiegel verhogen. Aangezien 5-HTP de serotoninespiegel verhoogt, is er ook een risico op het serotoninesyndroom. Zolang u echter de aangewezen doseringen van 5-HTP aanhoudt is het risico op dit serotoninesyndroom klein. Er mogen echter geen anti-depressiva tegelijk worden gebruikt samen met 5-HTP, aangezien dit wel het risico op het serotoninesyndroom verhoogt.

Mijn advies is echter wel om ook over uw klachten en het gebruik van dit middel contact te houden met de huisarts en hem direct te bellen als u veel last krijgt van bijwerkingen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees ook: '5-HTP'


M. M. Methorst

M. M. Methorst

  • Geboortedatum:
    29-11-1989
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts in opleiding.

Tags in dit artikel:

depressief
geen reacties

Terug in de tijd

Hoe kan het dat dieren elkaar soms bewust pijn doen (terwijl ze niet zondig zijn, want ze hebben geen ziel)? Is dat hun ...
7 reacties
27-06-2009
Ik doe wat beunklusjes. Mag ik daar -bijbels gezien- geld voor vragen?
15 reacties
27-06-2013
Mijn ouders zijn atheïstisch en ze vinden gelovigen erg dom. Ik ben zelf wel gelovig en ik ben begonnen met het lezen va...
3 reacties
27-06-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering