Geen biddag of dankdag

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Klopt het dat ze in de Chr. Geref. Kerk geen biddag of dankdag hebben, of heb ik het mis?

Antwoord

Dat heb je gelukkig helemaal mis. In de meeste Christelijke Gereformeerde Kerken wordt biddag gehouden op de tweede woensdag in maart en dankdag op de eerste woensdag van november, zoals in de meeste kerken te doen gebruikelijk. Waar afwijkende gewoonten zijn wat betreft de datum waarop bid/dankdag wordt gehouden sluiten de daar aanwezige Chr. Geref. Kerken zich aan bij die plaatselijke/regionale gewoonten. Soms wordt afgeweken van de landelijk vastgestelde dag in verband met de preekvoorziening. Dit geldt dan doorgaans vacante gemeenten.

In veel gemeenten wordt een middag- en een avonddienst gehouden. In mijn eigen woonplaats (Bunschoten-Spakenburg) -en dat is vrij uniek- zijn het een morgen- en een avonddienst. Soms wordt volstaan met alleen een dienst in de avond. In een aantal gemeenten van ons kerkverband is de middagdienst vooral afgestemd op de kinderen. Ik heb nog nooit gehoord van een gemeente binnen ons kerkverband waar dit goede gebruik niet meer in ere is.