Isotretinoïne tegen acne

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Al een hele poos heb ik last van acne. Ik heb bij de huisarts verschillende zalven, lotions en antibiotica kuren geprobeerd. Dit heeft allemaal niets geholpen. Nu ben ik doorverwezen naar een dermatoloog en deze schrijft mij isotretinoïne voor. Ik vind het best wel moeilijk om te beslissen of ik deze medicatie wil gaan slikken, zeker als je de bijwerkingen leest. Heeft u hier ervaringen mee en kunt u mij een advies geven? Ik heb alle onderzoeken vooraf gehad en deze uitslagen waren goed. Dus volgens de dermatoloog kan ik er mee beginnen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Isotretinoïne is een vrij zwaar middel wat gebruikt wordt als andere middelen niet goed helpen. De ervaringen die ik ermee heb zijn redelijk positief, maar dit middel wordt niet zo vaak voorgeschreven. Ik heb er dus niet heel veel ervaring mee.

Zelf adviseer ik mensen ook eens langs een huidtherapeut te gaan. Zij behandelen vaak vanuit een andere invalshoek en kunnen goede resultaten behalen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer,
huisarts

Lees meer artikelen over:

acne
5 reacties
McO
Ik heb ook behoorlijk last van acne gehad en ben daarmee naar een goede schoonheidsspecialist gegaan. Op wat vage littekens na is mijn huid nu rustig en glad.

Als je aanvullend verzekerd bent en de schoonheidsspecialist heeft een contract met de verzekeraar kun je ook vergoedingen krijgen voor de behandelingen tot bijv. 300 euro of zoals ik tot 500 euro per jaar.

Daarnaast heeft (tijdelijk) minderen met zuivel bij mij ook geholpen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
imvi
Vanuit ervaring zou ik zeggen: doe het! Zelfde ervaring: van alles geprobeerd via de huisarts, het werd alleen maar erger, en nu toch gekozen voor behandeling bij huidtherapeut en tegelijkertijd slik ik isotretinoïne. Geen seconde spijt. De bijwerkingen zijn er: elke dag gebarsten lippen, af en toe een bloedneus, droge ogen, maar ook: mooi haar dat ik nog maar 1 keer per week hoef te wassen. Ik ben nog bezig maar zou gewild hebben dat ik hier veel eerder aan begonnen was in plaats van (bijna 10 jaar) door te blijven tobben. Even doorbijten, een goede lippenbalsem in elke tas en jas en hopelijk loop je over een paar maanden met een stuk gezondere huid rond. Want zo zie ik het, het gaat niet alleen om het ontsierende aspect, het is ook gewoon een ziekte/aandoening die je moet behandelen en waar je niet mee door moet blijven lopen. Succes!
imvi
Aanvulling: bij mij kwam de acne echt van binnen uit en was heel heftig, dan kan een huidtherapeut alleen je niet voldoende helpen (door je van buiten te behandelen). De ontstekingen moeten dan ook echt van binnen uit aangepakt worden en dat kan met bijvoorbeeld isotretinoïne. Succes nogmaals!
Bloeme
Gewoon doen! Houd er wel rekening mee dat je er met 1 kuur (van zo'n jaar) mogelijk nog niet bent. De acne komt soms toch terug na kortere of lange tijd. Dus houd er rekening mee dat je misschien wel 2 of 3 kuren zal moeten doorstaan, maar hopelijk ben je er dan ook echt voorgoed vanaf. Voor de bijwerkingen zou ik het zeker niet laten.
refoweb
Een bezoeker zonder account wilde dit artikel nog graag delen:

https://www.digibron.nl/search/detail/4ffd1b63a3327bb9906ddecd46d6d889/acne