Hoeveelheid mensen aan Heilig Avondmaal schrikbarend

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

We leven in een tijd, dat de hoeveelheid mensen aan het Heilig Avondmaal schrikbarend toeneemt in de gereformeerde gezindte. We zijn geen hartenkenners, maar als er werkelijk zoveel mensen tot Gods volk behoren, zou dat dan niet meer openbaar komen, gezien de ontwikkelingen in onze gezindte?

Antwoord

In de pers verschijnen de laatste tijd veel artikelen die te maken hebben met de ontwikkelingen binnen de Refo-zuil. Zowel positieve als negatieve ontwikkelingen passeren de revue. We worden gewezen op de afbrokkelende invloed die van de Refo-zuil uitgaat in het maatschappelijk verkeer. Maar kun je daar de vele avondmaalgangers mee in verband brengen? Dit is meer een gevolg van de verschuivingen binnen de Refo-gezindte. Dat is begonnen met de omkeer van verkiezing en verbond. Wanneer de nadruk wordt gelegd op het verbond in de prediking dan verzandt de prediking in de eis van geloven en de verantwoordelijkheid om aan de dis des verbonds te komen. Wanneer uitgegaan wordt van de verkiezing, wordt de nadruk gelegd of we persoonlijk van de oude stam van Adam zijn afgesneden en Christus zijn ingelijfd door een zaligmakend geloof. De nadruk ligt dan op wat God in Christus gedaan heeft en het toepast door de Heilige Geest in het hart van Zijn uitverkorenen.

U gebruikt het woord "schrikbarend". Mij werd eens verweten "schrikbarend" weinig avondmaalgangers te hebben. Het lijkt mij het beste om met uw zorg die u uit, in te keren tot onszelf en de vraag te stellen: ben ik een leesbare brief van Christus? Geef hier eens eerlijk antwoord op voor Gods aangezicht?

Met hartelijke groeten van één die zich zo vaak als avondmaalganger afvraagt: wat gaat er van mij uit in de wereld rondom mij heen? O, Zone Davids, ontferm U mijner.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal