Gods plannen doorkruizen

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik heb drie jaar lang een geweldige relatie gehad met mijn inmiddels ex-vriend/man. We zijn zelfs getrouwd en waren er allebei van overtuigd dat de Heere ons bewust op elkaars pad heeft gebracht. Dit was Gods plan, daarom was onze trouwtekst ook Psalm 25. Echter het laatste half jaar van onze relatie bleek dat we allebei verkeerde keuzes maakten en van elkaar en God wegdreven met onze scheiding als gevolg.

Ik heb de laatste maanden een groei ondergaan in mijn geloofsleven. Ik heb enorm veel spijt dat mede door mijn verkeerde keuzes het plan van God doorkruist is. Ik bid voor herstel en hoop en vertrouwen dat mijn ex en ik toch weer bij elkaar komen.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat Gods plannen doorkruist/verpest worden door mensen? Of kan Zijn plan nog steeds slagen op Zijn tijd? Ik worstel namelijk best met een schuldgevoel dat ik het zover heb laten komen en zou heel graag de tijd terug draaien om het anders te doen. Ook dit leg ik bij God neer, maar de twijfel slaat toch soms toe dat ik het aan mezelf te danken heb dat ik de liefde van mijn leven verloren heb.

Antwoord

Beste twijfelaar,

Laat ik mogen beginnen  met een antwoord, voorzover ik dat heb, op jouw kernvraag: Kunnen Gods plannen doorkruist worden door mensen? Er is een oud lied dat zingt: “God is getrouw, Zijn plannen falen niet.” Eigenlijk heb je daarmee al een antwoord. Maar dat is niet alles. Gods wijze beleid is voor ons mensen nooit helemaal te doorgronden. Bovendien is het zo dat wij onze keuzes maken. Maar het is een groot verschil of wij onze keuzes maken in Gods gunst of onder Gods toelating. Leidt de Heere ons tot een bepaalde keuze of laat de Heere ons over aan onszelf. In de Bijbel zie je duidelijke voorbeelden van het één zowel als van het ander. Denk aan de geschiedenis van Jozef en zijn broers. Die broers hadden kwade plannen met Jozef toen ze hem in de put gooiden en vervolgens verkochten als slaaf. Maar God had dwars daar doorheen Zijn wijze bedoeling om Jozef te maken tot een redder van het volk en om zo de weg naar de komende Verlosser uit Israel open te houden. De Heere regeert, dwars door alles heen. Dat is de troost van de gelovige.

Maar nadat ik dat geschreven heb, moet ik er nog wel wat aan toevoegen. Jouw schrijven roept namelijk een heel aantal vragen op. Wat bedoel je met die geweldige relatie van drie jaar? Welke plaats heeft God in die relatie gehad en hoe heb je ontdekt dat het Zijn plan was dat jullie trouwden. Wat zijn die verkeerde keuzes die jullie het laatste half jaar maakten ( hoe lang waren jullie inmiddels getrouwd?). Jullie dreven van God weg. Wat bedoel je daarmee? Hebben jullie in die tijd samen hulp gezocht, allereerst bij  de Heere, de God van Psalm 25 Nota bene!

Kortom, misschien ben ik een beetje in de war geraakt door dat woordje “geweldig” in je eerste regels. Maar ik heb de indruk dat het allemaal wel erg overhaast is gegaan, zowel in de relatie als in de scheiding. Misschien zouden jullie moeten beginnen met schuldbelijdenis tegenover de Heere over wat er fout is gegaan. En misschien hebben jullie pastorale hulp nodig om dat ook tegenover elkaar te belijden. Maar bezin je eerst zelf eens op de vraag hoe het tussen jullie begonnen is en hoe het zo vlug zo verkeerd heeft kunnen gaan. Misschien ontdek je dan dat God zelfs met een kromme stok een rechte slag kan geven.

Wat de uitwerking daarvan is? Daarvoor weet ik niet genoeg van de achtergrond van jullie beiden, jullie keuzen en jullie motieven. Maar wanneer je de Heere oprecht vraagt of Hij je wil leiden, dan zal Hij dat doen. Hoe dan ook.

Ik wens je veel sterkte en zegen,
Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

Gods leidingGods wil