Kaartje blazen met wodka

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb acht maanden verkering en af en toe ruzie met mijn vriend over alcoholgebruik, enz. Hij geeft veel dingen voor mij op. Maar nu doet hij af en toe dat spelletje van kaartje blazen met een klein glaasje wodka. Ik denk zelf aan occultisme, of is dat te ver gedacht? Wilt u me uitleggen of het fout is als je je met zulke dingen bezig houdt?

Antwoord

Het is fijn dat je vriend veel dingen voor je opgeeft. Maar wat is 'veel' en wat is 'genoeg'? Kan hij de alcohol ook laten staan? De meeste mensen doen het spelletje 'kaarten blazen' met een glas bier. Maar je vriend gebruikt blijkbaar wodka.

Volgens mijn informatie gaat het spelletje 'kaarten blazen' als volgt: “Pak een vol glas bier en leg hier een pak kaarten op. Om beurten blazen de spelers tegen dit pak kaarten. Soms met de afspraak dat slechts één teug lucht gebruikt wordt. Elke keer moet er minimaal 1 kaart afgeblazen worden. Lukt dit niet, dan moet door die blazer het glas bier leeggedronken worden (of een rondje gegeven worden). Lukt dit wel, dan is de volgende aan de beurt. Er moet altijd minimaal 1 kaart op het glas blijven. Hij die de laatste kaart eraf blaast, moet ook het glas leeg drinken (of een rondje geven). Om je buurman te dwingen een glas op te drinken, (of een rondje te geven), kun je het beste alle kaarten behalve één eraf blazen. Hint: dit spel werkt ook met andere sterkere drankjes. Alleen dan moet je niet teveel in een glas doen, want dan wordt het een kort spelletje.”

Er is geen sprake van occultisme (duistere machten, invloed van boze geesten, demonen) bij dit spelletje. Maar het is duidelijk dat zo'n spelletje het alcoholgebruik behoorlijk stimuleert en daar liggen voor mij ook de vragen en de bedenkingen.

Nogmaals: het is fijn dat je vriend bepaalde dingen voor je laat. Maar wat houdt hij nog vast en waarom? Kunnen jullie spreken over het geloof? Is er bij jou en bij hem het echte verlangen God te dienen? Dat kan met vallen en opstaan, maar dan zal de Heere de weg wel wijzen. Als je vriend slechts sommige verkeerde gewoonten opgeeft voor jou, en andere vasthoudt, zul je altijd blijven 'touwtrekken' of ruzie maken over allerlei beslissingen. Het lijkt mij heel goed als jullie daar met elkaar eerlijk over praten!

Overigens is het goed dat je informeert naar mogelijke occulte invloeden. Die nemen tegenwoordig immers hand over hand toe. Een handige oriëntatie via een alfabetisch register is te vinden op de website “Occult en Licht”, te bereiken via www.bijbelenonderwijs.nl, waar ook het Zakwoordenboek Occult en Licht te koop is.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

alcoholoccult