Steeds weer die terugval

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Drie jaar geleden was ik erg verslaafd aan drank en drugs, was ook erg depressief en heb meerdere zelfmoordpogingen gedaan. Op een heel bijzondere manier is God in mijn leven gekomen en was ik er in een keer van verlost, geen verslavingen geen depressie had ook geen last meer van ptss, angst- en paniekaanvallen. Ik heb veel liefde van God mogen ervaren heb geen woorden om het goed te kunnen omschrijven, maar het was heel krachtig (dit is hoe ik tot geloof ben gekomen, voorheen had ik veel moeite met het geloven en wilde er niks mee te maken hebben).

Dit heb ik enkele maanden mogen ervaren, totdat ik langzamerhand door mijn impulsiviteit weer in de zonde viel. Ben weer gaan drinken, deed weer aan drugs en ben opnieuw verslaafd geraakt en was mijn connectie met God volledig verloren door eigen schuld. Was weer terug bij af. Gelukkig ben ik na een lange en moeilijke tijd van de verslavingen afgekomen. Ik heb sindsdien af en toe een terugval, maar daar blijft het ook bij.

Ik loop nu naast de verleidingen van drank en drugs ook vast met mijn geaardheid. Ben namelijk biseksueel waar ik al lang moeite mee heb. Kort geleden heb ik meerdere keren wat met een jongen gedaan. Ik voel heel goed dat het heel slecht is en dat ik hier ver vandaan moet blijven, maar het lukt me maar niet om hier een punt achter te zetten. Heb nauwelijks controle over mijn verleidingen. Bidden en lezen lukt ook bijna niet meer, mijn energie is op en ben mijn hoop verloren. Ik maak me hier heel veel zorgen over, ben bang dat dit niet meer goed zal komen en God eeuwig te moeten verliezen.

De tijd die we nog hebben lijkt nog erg kort als ik kijk naar het boek Openbaring over de oordeelsdag. Ik hoor in de kerk heel vaak dat God altijd afmaakt waaraan Hij begonnen is, zal dit ook voor mij gelden aangezien God jaren terug in mij gewerkt heeft? Of begrijp ik het verkeerd? En hoe kom ik weer tot God bekeerd?

Antwoord

Wat heb je veel meegemaakt en wat maak je nog steeds veel mee. Op dit moment zit je echt in een dal.  Je vreest dat je er niet uit zult komen.

Goed  dat je op deze wijze raad vraagt, door een vraag te stellen bij Refoweb. Je geeft daarmee aan: ik heb hulp nodig. Daarmee zit je op de goede weg. Zoek vooral ook in je omgeving hulp. Dat kan bij de kerk zijn, dat kan ook iemand van je familie zijn, of een van je kennissen. Je moet  iemand hebben die tijd voor je heeft en naar je wil luisteren en zich wil verdiepen in wat je meemaakt.

Je beschrijft  dat je een heel positieve ervaring hebt gehad. Je geeft aan hoe God op een wonderlijke manier in je leven is gekomen. En dat Hij  je van allerlei problemen verlost heeft. Je hebt vooral veel liefde van Hem ervaren. Bijzonder is dat als je merkt dat zo’n grote machtige God liefde voor je heeft, te midden van al de gebrokenheid en zonde.

Probeer daar ook aan terug te denken. Denk ook aan de Heere  Jezus in Wie de liefde van God tot ons komt.  Wat ging Hij een diepe weg voor ons. Hij ging zo diep dat Hij ons altijd kan opvangen. Richt je ook op het Woord van God, want dat is vast en blijvend en daar kun je altijd op aan. Ervaringen kun je aan gaan twijfelen, maar niet aan Gods Woord. In Romeinen 7 zegt Paulus: “Als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze  dood. Ik dank God door Jezus Christus onzen Heere.”  Lees het gedeelte in Romeinen 7: 14-26  maar eens door.

Laat je met al je ellende maar vallen in de armen van de Heere Jezus.  Ze zijn liefdevol tot je uitgestrekt. Je hoeft je niet in te spannen. Je hoeft niet eerst beter te zijn. Je kunt zoals je bent bij Hem terecht. Bij Hem is hoop, ook al denk je dat het hopeloos is. Bij hem is genade, ook al denk je misschien dat je zonden te groot zijn.

De Heere Jezus is een Heiland.  Hij  wil heel maken wat zo verbroken is in ons leven. De Heere is sterker dan welke verleiding ook.

Als wij uit zwakheid in zonden vallen moeten wij aan Gods genade niet gaan twijfelen, maar ons met berouw van zonde tot Hem wenden en vragen om vergeving. Zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. Overwint het kwade door het goede, staat er in de Bijbel. Lees ook eens hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels maar eens door. Zoek daarnaast hulp bij medegelovigen en laat je helpen. Het delen van je ervaringen en weten dat mensen met je meeleven en voor je bidden kan veel doen.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

terugval