DNA van de mens komt overeen met chimpansee

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik las laatst in het nieuws dat het DNA van de mens voor 96 procent overeenkomt met dat van een chimpansee. Wilt u a.u.b. hier commentaar op geven? Want dit onderwerp wordt nu vaker naar voren gehaald op mijn werk, dat wij van de apen afstammen. E

en voorbeeld dat ik zelf bedacht: tijdens een ruzie is er een persoon gewond geraakt. Hij komt tenslotte te overlijden. De verdachte wordt gepakt en er wordt DNA afgenomen. Uit het onderzoek blijkt dat het DNA voor 96 procent overeenstemt met de dader. Zou de verdachte dan de dader zijn? DNA moet 100 procent -en niet bijna 100 procent- overeenkomen met dat van de dader anders is hij toch onschuldig?

Antwoord

Hier zijn een aantal dingen over te zeggen:

Overeenkomst is nooit een hard bewijs voor evolutie! Het kan ook duiden op dezelfde Schepper. Er zijn overeenkomsten te vinden in het hele dieren- en plantenrijk. De mens heeft ook stukjes DNA die gelijk zijn aan die van een gistcel, bv om bepaalde enzymen te maken. Organismen die op elkaar lijken vertonen ook veel overeenkomsten in DNA in de natuur. Een koe en een walvis hebben meer DNA met elkaar gemeen (beide zoogdieren) dan een koe en een bacterie. Mensapen en mensen hebben veel morfologische kenmerken met elkaar gemeen en zullen dus veel overeenkomstig DNA hebben.

Er zijn verschillende schattingen van overeenkomst: van 96 tot 99 procent overeenkomst tussen mens en chimpansee. De test die gebruikt is, is DNA-hybridisatie: de DNA keten wordt gesplitst in 2 enkelstrengs ketens. Vervolgens wordt de DNA keten weer dubbelstrengs door een chimpansee-enkelstrengs-DNA-keten toe te voegen en te kijken waar de ketens aan elkaar hechten. Er zijn echter verschillende redenen waarom dit wel of niet lukt. Statistici hebben een deel van de info gebruikt om aan te geven dat er 97 procent overeenkomst is. De andere info wordt niet in gepopulariseerde vorm naar buiten gebracht.

Een mens heeft in het DNA 3 biljoen baseparen (C-G en A-T waarop alle erfelijke info ligt). Als je dit vergelijkt met letters dan zijn dat 1000 dikke boeken. Vergelijking tussen 1000 dikke boeken van chimpansee-info moet echt uitwijzen wat de overeenkomsten en verschillen zijn: per zin en per woord.

Stel dat er 96 procent overeenkomst is, dan is er 4 procent verschil, d.w.z. 120 miljoen baseparen, oftewel 12 miljoen woorden, oftewel 40 grote boeken verschil tussen mensen en mensapen. Kan dit door mutaties in DNA ontstaan?

De mens heeft een denkvermogen en bijzondere eigenschappen van de geest zoals creativiteit, esthetiek, wil, moraal, spiritualiteit. Dit wijst op een ontwerpen tot een hoger individu dan een evolutie uit een dier door een mechanisch proces.

Wat betreft de vergelijking met DNA-onderzoek bij de mens:

Als we DNA van de ene mens vergelijken met DNA van de andere mens dan gebeurt dat door de techniek fingerprinting. Die techniek is gebaseerd op het opsporen van de base-volgorde. Iedere mens heeft een andere volgorde en dit geeft andere eiwitten. Daarom heeft de ene bruin haar en is de ander bv. blond. Familieleden kunnen veel overeenkomsten hebben. Echter: beide personen hebben 100 procent menselijk DNA!!

Dus de vergelijking met het genoemde voorbeeld dat de dader geen 96 procent maar 100 procent vergelijkbaar DNA moet hebben gaat niet op. Beide moeten 100 procent DNA van de mens hebben (anders vergelijk je een mens met een chimpansee). Wel is het zo dat de dader 100 procent vergelijkbaar DNA moet hebben met het DNA van het gevonden materiaal!

Literatuur: Roth, Oorsprong: Wetenschap en Bijbel verenigd. Uitg. Groen, Heerenveen, 2003.

Zie ook: www.answersingenesis.org

Met dank aan mw. drs. H. Paul, biologe

Prof dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

creationismeevolutietheorieschepping