Preek bepalen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Hoe bepaalt een predikant waar zijn preek in z’n eigen gemeente of in een andere gemeente over zal gaan?

Antwoord

Iedere week hebben we te doen met een wonderdoend God. Hij wijst Zelf de weg in Zijn Woord en gebruikt daartoe persoonlijke en ambtelijke ervaringen in de ontmoeting met mensen, binnen en buiten de kerk.

Ik geef maar een eenvoudig voorbeeld. Gisterenavond een gesprek met twee jongeren die binnenkort hopen te trouwen. Het meisje heeft het moeilijk met de gedachte om een paar honderd km. van huis te moeten gaan wonen. De jongen heeft een huis en werk in zijn woonplaats. Ze vertelde te worstelen met de vraag: is dit Gods weg om mijn vertrouwde omgeving, ouders en familie te verlaten en mijn toekomstige man te volgen. Het was haar dagelijkse bede. Bij het afsluiten van het gesprek en het afscheid nemen kwam sterk in mijn gedachte de woorden: “Ik zal u onderwijzen en u leren de weg die gij gaan zult, Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.” Ik kan me voorstellen dat dit de trouwtekst zal worden.

We hebben daarom te doen met een verrassend God, Die door Zijn Heilige Geest de ogen opent en licht schenkt om uit Zijn Woord te preken. Dus bepalen we zelf niet waar we over preken, het is de Heere Zelf Die in dit alles bepaald hoe het gaan zal. Voor zijn knechten, behulpselen, is de afhankelijkheid noodzakelijk te leren bidden: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal, over zal preken.

Hartelijke groeten van een behulpsel,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

predikantpreek