Elisabeth en Maria zijn nichten

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Elisabeth en Maria zijn nichten. Elisabeth is een ‘dochter’ van Aäron en Maria komt uit het geslacht van David. Hoe zijn ze dan nichten, omdat ze uit twee verschillende geslachten komen?

Antwoord

Het antwoord kun je lezen in het artikel 'Maria nicht van Elizabeth'.

1 reactie
Jesaja40
Het is heel eenvoudig uit te leggen:

Zacharias זְכַרְיָה komt uit de stam van Levi. Hij is tevens een afstammeling van Aaron en moet priesterdiensten vervullen.

Zijn echtgenote: Elisabeth אלישבע is geboren in de stam van Juda. Door haar huwelijk met Zacharias "wordt zij toegevoegd aan de stam van Levi".

Maria; haar Hebreeuwse naam is Mirjam מרים is eveneens een nazaat van Juda.

Beide vrouwen zijn via de vrouwelijke lijn directe familie van elkaar en te titel nichtjes van elkaar is correct.