Maria nicht van Elizabeth

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

We lezen deze dagen weer de kerstgeschiedenis en wat daaraan vooraf gaat. De vraag, die al eerder bij mij opkwam en die ik nu graag wil stellen is deze: hoe kan Maria een nicht zijn van Elizabeth? Maria is toch uit de stam van Juda en Elizabeth uit de dochters van Aäron, dus de stam van Levi?!

Antwoord

Het antwoord op je vraag is nogal eenvoudig. In de eerste plaats is het woord dat hier met “nicht” wordt vertaald niet exclusief voor de relatie van neef/nicht zoals wij die kennen. Het heeft meer algemene betekenis in de zin van verwant of familielid. Dan kan er dus een heel andere relatie zijn geweest tussen Maria en Elisabeth dan de strikte familierelatie van nicht.

Maar los daarvan is het ook zeer wel mogelijk dat beiden uit een andere stam kwamen en toch nichten waren. De verwantschap zou namelijk ook via de vrouwelijke lijn gegaan kunnen zijn. Dus via de moeder van Maria of van Elisabeth. Ook dan zouden ze volle nichten kunnen zijn geweest. Het was immers niet verboden met iemand uit een andere stam te trouwen.

Ik hoop zo en duidelijk antwoord op je vraag te hebben gegeven.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Tags in dit artikel:

KerstMaria