Wat kunnen blokkades zijn voor het voelen van positieve gevoelens van de ander?

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wat kunnen blokkades zijn voor het voelen van positieve gevoelens van de ander?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik heel eerlijk ben, begrijp ik de vraag niet zo goed. Gaat het over jóùw blokkades of ben jij juist degene met de positieve gevoelens? Als ik ervan uit ga dat jijzélf blokkeert tegenover de ander, waarin of waardoor dan ook, is mijn advies: schrijf eens op wát je gevoelens, gedachten en/of handelingen zijn. Probeer op deze manier zicht te krijgen op het “waarom”, het “hoe en wat”. Wellicht kun je dan al veranderingen teweegbrengen die je blokkades opheffen. Zodat je ‘open’ naar de ander toe kunt gaan, of naar hem/haar kunt luisteren. Lost deze zelfanalyse niets op, zoek dan (nog een keer) hulp. Blokkades kunnen er op allerlei terreinen zijn, net zoals er positieve gevoelens op verschillende zaken of mensen van toepassing kunnen zijn. Zonder nadere toelichting op deze vraag kom ik niet verder dan dit héél algemene.

Of ik moet zelf maar wat gaan fantaseren... ik zie een jongen voor me, die toenadering zoekt tot een meisje en eigenlijk niet durft te zeggen of te laten merken dat hij haar aardig vindt... maar gáát het hier wel over? Geen idee dus. Voor mij is dat een enorme blokkade om tot een bevredigend antwoord te komen, zowel voor jou als voor mijzelf! Die blokkade ligt dan in het “willen helpen, maar het niet weten in/van het hóé en waarméé. Terwijl ik niet van plan ben om zomaar wat in het luchtledige te roepen.” Want daar help ik jóù en anderen níét mee! Déze blokkade laat ík rustig liggen. Als jíj hem uit de weg wilt hebben dan ruim ‘m eerst maar op: geef helderheid in je vraagstelling!

Is het zo dat jij de positieve gevoelens hebt die niet beantwoord worden doordat de ander geblokkeerd is geraakt om de een of andere reden? Dan ligt het anders: je zult in het reine moeten zien te komen met je gevóélens. Ze ùíten in woord of daad (mogelijkheid: per brief), óf ze voor je houden en dan zal de ander er niets van te weten komen. Dat is een kéùze. Geen blokkade.

Weet je, jezelf veranderen is mogelijk. Bewustwording kan leiden tot verandering. Een ánder veranderen is moeilijker, tenzij je iemand probeert naar je hand te zetten. En daar hóór je al de negatieve bijklank in! Omdat réspect voor de ander in zo’n situatie meestal ontbreekt.

Tot slot: anonimiteit is prima, dat kan in deze vragenrubriek. Een ráádspelletje voor degene die beantwoordt moet het echter mijns inziens niet worden! Váágheid in vraagstelling én in beantwoording is tijdverspilling!

Ik wens je sterkte. En ben benieuwd of ik nog eens iets van je hoor!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie